08. feb. 2023 - 12:55

Oberst mener at donerede kampvogne kan uddele øretæver hvis brugt rigtigt

Kampvognen på billedet er ikke af Leopard-1 typen. Foto: Illustrationsfoto


Ukrainske soldater kan hurtigt omskoles til Leopard 1. Den er nemmere at køre end en Fiat 120, mener oberst.

Selv om Leopard 1-kampvognen har mange år på bagen og er udfaset fra det danske forsvar, så kan den være nyttig, hvis den bruges på den rigtige måde i Ukraine.

Det mener den pensionerede oberst i hæren Lars R. Møller.

Han ledte de danske styrker, der brugte Leopard 1-kampvognene i den såkaldte Operation Bøllebank i Bosnien-Hercegovina i 1994.

– Hvis man ikke anvender den offensivt, men bruger den defensivt i stedet for, så kan den stå på stillinger og skyde uden problemer og ramme på fire-fem kilometers afstand, siger Lars R. Møller.

Det blev tirsdag annonceret, at Danmark i samarbejde med Holland og Tyskland tilbagekøber og donerer mindst 100 Leopard 1-kampvogne til Ukraines forsvar.

For over ti år siden solgte Danmark 99 Leopard 1-kampvogne til en tysk militærvirksomhed, efter at de var blevet udfaset i det danske forsvar.

Det er blandt andet dem, som Danmark nu er med til at købe tilbage.

– De har et ganske fremragende sigte og maskinretningssystem. De har både termisk udstyr, laserafstandsmålere, og de kan også dele nogle øretæver ud. Det skal man ikke tage fejl af.

– Det de ikke kan, er, at de ikke kan tåle at få tæsk.

Derfor bør Ukraine ikke bruge kampvognene i offensiven, mener Lars R. Møller.

– De kan ikke tåle at blive beskudt på af ret meget moderne ammunition. Så yder de ikke den beskyttelse, de skal, siger han.

Før Leopard 1-kampvognene kan komme i aktion, skal ukrainske soldater trænes i at benytte dem.

Det bør dog ikke tage lang tid ifølge obersten.

– Hvis du tager en ukrainsk T-72-besætning (sovjetisk kampvogn, red.), så kan den hurtigt lære det. For ukrainerne har en hel masse kampvogne, og hvis de vil omskole nogle af de kampvognsbesætninger til Leopard 1, så kan de sagtens gøre det.

– Jeg kan lære dig at køre en Leopard 1-kampvogn på tre timer. Det bliver lidt mere problematisk, når du går ind i tårnet, men den er nemmere at køre end en Fiat 120, siger Lars R. Møller.

I stedet siger han, at det er, hvordan kampvognene er blevet vedligeholdt hos den tyske militærvirksomhed, der afgør, hvornår de kan være klar.

– Jeg ved ikke, hvordan de har stået i den maskinhal nede i Flensburg. Det er helt det, som det afhænger af.

– Hvis du først har fået fugt ind i alle systemer og ting og sager, så kommer det til at tage noget tid.