Selv om Pandora i 2022 led under både usikre forbrugere og coronarestriktioner i Kina, sluttede smykkeselskabet med et stærkere end ventet salg, og overskuddet for hele året voksede fra lidt over fire milliarder kroner til omkring fem milliarder kroner.
Det fremgår af smykkeselskabets årsregnskab, der er kommet onsdag.
Selv om Pandoras topchef, Alexander Lacik, er tilfreds med slutningen på 2022, har selskabet alligevel haft svært ved at spå, hvilken vej vinden blæser i 2023.
Her gætter selskabet på, at året kan ende med alt fra negativ organisk vækst på tre procent til en positiv organisk vækst på tre procent.
Organisk vækst er et udtryk for udviklingen, når man ser bort fra opkøb og andre særlige forhold, der kan få omsætningen til at vokse.
– Trods et makroøkonomisk pres på forbrugerne og covid-19-modvind i Kina, fortsætter vi med at levere en solid vækst sammenlignet med før pandemien, skriver Lacik til regnskabet.
– Vi har startet 2023 godt, og vi har stor tiltro til, at brandets transformation over de seneste år sætter Pandora i en god position til at håndtere modgang og komme ud stærkere på den anden side.