Streamingtjenesten Spotify fik et rekordstort driftsoverskud i første kvartal 2025, mens antallet af betalende brugere steg med 12 procent.
Driftsresultatet endte i første kvartal på 509 millioner euro – svarende til 3,3 milliarder danske kroner.
Det fremgår af det svenske selskabs kvartalsregnskab, skriver nyhedsbureauerne AFP og TT tirsdag eftermiddag.
Spotify havde ved udgangen af første kvartal 268 millioner betalende brugere og overordnet 678 millioner aktive brugere.
Ud over at Spotify er lykkedes med at tiltrække nye brugere, hænger de gode takter sammen med, at streamingtjenesten i høj grad formår at fastholde sine eksisterende brugere og sikre, at de bruger Spotify i dagligdagen.
Det vurderer Spotifys administrerende direktør, Daniel Ek.
– De underliggende data er i øjeblikket meget sunde: Engagementet er fortsat højt, fastholdelsen er stærk, og takket være vores freemium-model har brugerne en fleksibilitet, der gør, at de kan blive hos os, selv når tingene synes mere usikre, siger Daniel Ek i en meddelelse ifølge AFP.
Med “freemium” henviser han til, at det både er muligt at bruge Spotify som betalende abonnent og uden at betale for at streame musik.
Som betalende abonnent slipper man for reklamer og har blandt andet mulighed for at afspille musik, når man er offline.
Reklamer mellem musiknumrene er til gengæld noget, man må acceptere, hvis man vælger at bruge den gratis udgave af streamingtjenesten.
Driftsresultatet på 509 millioner euro i første kvartal var 203 procent højere end samme kvartal sidste år. Her endte Spotify med et driftsoverskud på 168 millioner euro.
Trods den markante stigning i forhold til sidste år er resultatet en smule dårligere, end den svenske streaminggigant havde forventet.
Spotify forventede et driftsresultat på 548 millioner euro – eller 3,6 milliarder danske kroner.