Seneste nyheder

25. juni 2026

Mærsk-fond støtter Glyptotek-renovering med 150 millioner

Når et af de største restaureringsprojekter i dansk museumshistorie indledes i 2028, sker det med et solidt økonomisk rygstød fra Mærsk-familien.

Familiefonden med det lange navn “A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal” har doneret 150 millioner kroner til renoveringen af Glyptoteket i København, der huser en af landets største kunst- og kultursamlinger.

Pengene skal specifikt gå til restaureringen af Glyptotekets karakteristiske kuppel og den indendørs vinterhave, som findes under den.

De vil også blive brugt på at udvikle udstillingen i den såkaldte Dahlerup-bygning samt en skulpturstudiesamling.

Den opdaterede vinterhave vil, når den er færdig, indeholde en ny kaffesalon og opdaterede café- og butiksarealer.

De 150 millioner kroner kommer oven i de 750 millioner kroner, som er skænket af Ny Carlsbergfondet, og et tilsvarende beløb, som er doneret af Carlsbergfondet.

Det samlede projekt forventes at koste to milliarder kroner.

Projektet sættes som nævnt i værk i 2028, hvor Glyptoteket lukker for besøg.

Museet åbner tidligst igen seks år senere. Der er dog mulighed for, at nedlukningen kan ende med at vare otte år.

A.P. Møller-fonden ejer A.P. Møller Holding, der igen ejer en stor del af aktierne i rederiet Mærsk.

Afkastet er igennem tiden blevet uddelt til en lang række projekter af almen karakter.

Blandt dem finder man opførelsen af Amaliehaven ved Amalienborg, Operaen på Holmen samt en dansk skole i Slesvig.

Fonden har også støttet efteruddannelse af lærere og skoleledere i folkeskolen.

Retten løslader mand og kvinde sigtet i sag om Hamas-tøj

En 38-årig mand og en 25-årig kvinde, der er sigtet i en sag om salg af Hamas-tøj, løslades efter mere end to måneders varetægtsfængsling.

Det har en dommer ved Retten i Glostrup afgjort tirsdag.

Mistanken er fortsat opretholdt mod de to personer, men yderligere fængsling ville ikke være proportionel med sigtelsen imod dem, mener dommeren.

Anklagemyndigheden har anket kendelsen til landsretten. Det er dog ikke med såkaldt opsættende virkning, så de to sigtede kan nu løslades.

De to personer er sigtet for at have fremmet en terrororganisation og billiget et terrorangreb ved at have solgt og forsøgt at sælge forskellige tøjartikler med motiver, der relaterer sig til Hamas og angrebet på Israel den 7. oktober 2023.

Salget er ifølge politiet foregået på nettet, blandt andet via en hjemmeside og på sociale medier.

Den 38-årige mand og den 25-årige kvinde havde siddet fængslet siden midten af april.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flere strækninger på østjysk motorvej meldes klar før planlagt

Der er godt nyt til bilisterne på E45 mellem Vejle og Skanderborg. Udbygningen af motorvejen er nemlig foran tidsplanen. Allerede på fredag står syv kilometer ny motorvej klar mellem Horsens Nord og Ejer Bavnehøj. Og i løbet af sommerferien følger yderligere 15 kilometer fra Vejle til Horsens Syd. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse. Oprindeligt skulle projektet først være helt færdigt i 2027. Men nu arbejder man på at blive færdig allerede i år. Det skyldes et rigtig godt samarbejde med entreprenørerne. Det fortæller John Kjærsgaard, der er projektchef i Vejdirektoratet.

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Tirsdag den 23. juni 2026.

Farvandsudsigter, der gælder til onsdag middag, udsendt klokken 08.45.

Østersøen omkring Bornholm:
Vest 5 til 10 m/s. God sigt. I aften sydvest 4 til 9 m/s. Og i den sydvestlige del skiftende under 5 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag vest 3 til 8 m/s. God sigt.

Vestlige Østersø:
I den østlige del syd 2 til 7 m/s. Og i den vestlige del nord 2 til 7 m/s. God sigt. I aften og i nat nordvest 1 til 6 m/s. God sigt. I morgen formiddag skiftende under 5 m/s. God sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: Sydvest 3 til 8 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag sydvest 1 til 6 m/s. God sigt. Sundet: I den nordlige del nordvest 2 til 7 m/s. I den sydlige del skiftende under 5 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag skiftende under 5 m/s. God sigt.

Kattegat:
Vest 5 til 10 m/s. God sigt. I nat i den nordlige del vest 4 til 9 m/s. Og i den sydlige del skiftende under 5 m/s. God sigt. I morgen formiddag sydvest 2 til 7 m/s. God sigt.

Skagerrak:
Sydvest 7 til 12 m/s. God sigt.

Fisker:
Syd 4 til 9 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 1 m. Dønning: 1 m.

Tyskebugt:
Nordøst 3 til 8 m/s. God sigt. I aften syd 3 til 8 m/s. Og i den sydøstlige del nordøst 3 til 8 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag syd 4 til 9 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 0,5 m. Dønning: 1 m.

Olivia Rodrigo starter festival med kun kvindelige kunstnere på programmet

Den amerikanske sanger Olivia Rodrigo starter sin helt egen musikfestival. Og her er det udelukkende kvindelige kunstnere, der står på programmet. Det skriver hun i et opslag på Instagram. Overskuddet fra endagsfestivallen, som har fået navnet Daisy Chain Fields, går ifølge sangeren til velgørenhedsorganisationer, der kæmper for kvinder og piger. Festivallen løber af stablen i Californien til august. Udover musikken vil der også være oplysende tiltag og kunstoplevelser. Det skriver Live Nation i en pressemeddelelse. På festivallens hjemmeside skriver Olivia Rodrigo, at musik og fælles oplevelser kan fungere som drivkraft for fremskridt og social forandring.

Roskilde skærper sikkerheden efter dødsulykker ved søer

Roskilde Kommune skærper sikkerheden ved flere søer efter dødsulykker.

Det skriver kommunen i en pressemeddelelse tirsdag.

I nærheden af Roskilde ligger flere søer, blandt andet ved gamle grusgrave, og i løbet af det seneste år er fire personer druknet i søerne, skrev TV 2 Kosmopol mandag.

Senest blev en 32-årig mand mandag fundet død i et vandhul ved Himmelsøen.

Ved Himmelsøen nedtages nu en gangbro, der af flere bruges som badebro, mens der også opsættes nye advarselsskilte, skriver kommunen.

– Det gør mig frygteligt ondt, at der har været to ulykker i weekenden ved kommunens badesøer, siger Tomas Breddam (S), borgmester i Roskilde Kommune, i en pressemeddelelse.

– Vi har derfor i dag besluttet at skærpe sikkerheden yderligere, blandt andet ved at nedtage gangbroen ved Himmelsøen og lave en tydelig indhegning med bøjer ved badestranden, fortsætter borgmesteren.

Himmelsøen ligger tæt på Roskilde Festival, som begynder opvarmningsdagene denne weekend.

– I festivalperioden vil der i dagtimerne være sø-/kystlivreddere til stede ved Himmelsøen, skriver kommunen.

Leverpostejkoncern når 2025-mål trods prisbevidste forbrugere

Stigende fødevarepriser har gjort de danske forbrugere mere prisbevidste, og det har man også mærket i Stryhns Gruppen.

Fødevarekoncernen, der foruden den kendte leverpostej også ejer varemærker som Graasten Salater, Jensens Køkken og Langelænder Pølser, formåede ganske vist at øge salget sidste år.

Men nettoomsætningen på 1,22 milliarder kroner var kun godt én procent højere end i 2024, viser regnskabstal, der er offentliggjort tirsdag.

– 2025 har været præget af hård konkurrence og et marked, hvor forbrugerne i høj grad har haft fokus på pris, lyder det fra administrerende direktør Kristian Kornerup Jensen.

Han konstaterer til gengæld, at Stryhns Gruppen har øget sin markedsandel med 2,7 procentpoint hen over de seneste to år.

Overskuddet efter skat endte på 67,3 millioner kroner, hvilket er 2,2 millioner lavere end i 2024.

Det er blandt andet opnået i kraft af opgraderede produktionslinjer, der har øget kapaciteten, stabiliteten og effektiviteten.

En større investering på fabrikken i Gråsten har også været med til at reducere madspildet her betragteligt.

Hvad angår forventningerne til indeværende år, har Stryhns Gruppens direktør ingen forventning om, at erhvervsklimaet og forbrugeradfærden bliver mere forudsigelig.

– Derfor vil vi fortsat have fokus på at styrke vores mærkevarer, udvikle vores forretning og gennemføre de investeringer og effektiviseringer, der skal sikre, at vi også fremover kan tilbyde attraktive produkter til konkurrencedygtige priser, siger Kristian Kornerup Jensen.

Danmark har genåbnet ambassade i Iran efter tre måneder

Efter tre måneders midlertidig lukning er den danske ambassade i Iran blevet genåbnet.

Det har udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) tirsdag meddelt Det Udenrigspolitiske Nævn, oplyser Udenrigsministeriet skriftligt til Ritzau.

– Med genåbningen følger Danmark en række andre EU-lande, som også har åbnet deres ambassader i Teheran, skriver ministeriet.

Danmark lukkede sin ambassade i Iran midlertidigt i marts, hvorefter de diplomatiske relationer til landet blev varetaget fra København.

Lars Løkke Rasmussen gjorde det dengang klart, at der ikke var overvejelser om, at ambassaden skulle lukke permanent, men at den kunne åbne igen, når sikkerhedssituationen blev forbedret.

Udenrigsministeriet skriver tirsdag i en pressemeddelelse, at ambassaden er genåbnet “i lyset af den forbedrede sikkerhedssituation i Iran”.

Derudover lyder det, at Danmarks ambassadør til Iran siden 19. juni har arbejdet på ambassaden.

Ambassaden blev lukket som følge af urolighederne i Mellemøsten, efter at USA og Israel 28. februar satte angreb ind mod Iran.

For en uge siden nåede USA og Iran til enighed om en rammeaftale for en afslutning på krigen mellem landene.

Efterfølgende er parterne natten til mandag under forhandlinger i Schweiz blevet enige om en plan, der inden for 60 dage skal føre til en endelig aftale om at afslutte krigen i Iran.

Genåbningen af den danske ambassade ændrer dog ikke på, at Udenrigsministeriet fortsat fraråder alle rejser til Iran.

Samtidig opfordres danskere, som opholder sig i Iran, fortsat til at forlade landet.

Rejsevejledninger til andre lande i Mellemøsten er dog så sent som i mandags blevet lempet.

Det gælder rejsevejledninger for Jordan, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater.

Alle ikke-nødvendige rejser til de tre lande frarådes ikke længere af ministeriet. Men man opfordres fortsat til at udvise ekstra forsigtighed.

– Ændringen skyldes en forbedret sikkerhedssituation. Regionale spændinger kan dog fortsat påvirke situationen, og den kan hurtigt ændre sig, lød det mandag i alle tre rejsevejledninger.

19-årig anholdt i sag om dødeligt kast med håndgranat

Endnu en person er anholdt i sagen om en håndgranat, der i maj kostede en 31-årig mand livet på Amager. Der er tale om en 19-årig mand, som nu er sigtet for medvirken til drab. Det oplyser Københavns Politi. Tirsdag formiddag bliver den unge mand fremstillet i et grundlovsforhør. I forvejen sidder flere andre fængslet i sagen. Det gælder blandt andet en 20-årig mand, som politiet mener, kastede selve håndgranaten. Ifølge Ekstra Bladet havde det 31-årige offer ingen relation til det kriminelle miljø.

800 flere kom i arbejde i april måned

Beskæftigelsen herhjemme fortsætter med at stige. I april kom der 800 flere i arbejde. Det viser foreløbige tal fra Danmarks Statistik. Alligevel kalder Tore Stramer, der er cheføkonom i Dansk Erhverv, jobvæksten for overraskende lav. Han peger på, at lavere vækst og øget usikkerhed får virksomhederne til at holde igen med nyansættelser. Det er nemlig den offentlige sektor, der trækker læsset. Den private sektor skabte kun 200 nye arbejdspladser. Det bekymrer Thomas Michael Klintefelt, som er fagleder i Dansk Industri. Han håber dog, at faldende energipriser kan være med til at løfte beskæftigelsen i de kommende måneder.

19-årig anholdt i sag om dødeligt kast med håndgranat

Endnu en person er blevet anholdt og sigtet i sagen om en håndgranat, der 25. maj blev kastet ind i en gård på Amager og kostede en 31-årig mand livet.

En 19-årig dansk mand er blevet anholdt i sagen og er sigtet for medvirken til drab.

Det oplyser Københavns Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

Tirsdag klokken 09.30 fremstilles han i grundlovsforhør i Københavns Byrets afdeling i Dommervagten i Vestre Fængsel.

Flere andre er allerede fængslet i sagen. Blandt andet mener politiet at have anholdt den person, der kastede håndgranaten. Der er tale om en 20-årig mand.

Det var omkring klokken 18.00 den 25. maj, at der blev kastet en håndgranat ind i en gård på Kurvemagerstien på Amager.

En 31-årig mand kom slemt til skade og døde nogle dage efter hændelsen.

I sagen er to kvinder også sigtet for at have overleveret håndgranaten til den 20-årige, der er sigtet for at have kastet håndgranaten, og en 19-årig på en parkeringsplads ved Netto i Skovlunde.

De blev begge fængslet i slutningen af maj, men den ene er siden blevet løsladt.

To mænd er sigtet for at have overdraget håndgranaten til kvinderne i Vejle.

En 18-årig mand er desuden fængslet for at have været til stede på Kurvemagerstien, da håndgranaten blev kastet.

Senest er en 19-årig mand blevet fængslet 5. juni. Han er mistænkt for at have betalt penge til en af de andre sigtede, som skulle give håndgranaten videre til den sigtede, som politiet mener, bragte håndgranaten til sprængning.

Ingen af de sigtede har erkendt sig skyldige.

Alle retsmøder i sagen er foregået bag lukkede døre. Derfor er det ikke kommet frem, hvilke beviser politiet har i sagen, og hvad de sigtede eventuelt har forklaret.

Når den 19-årige fremstilles i grundlovsforhør tirsdag, vil anklagemyndigheden også bede om, at det sker for lukkede døre.

Minister vil baggrundstjekke havneansatte efter sag om rockere

Fremover skal det være sværere for kriminelle at få job på de danske havne. Derfor skal havneansatte nu baggrundstjekkes. Det er ambitionen for justitsminister Nicolai Wammen, som forventer at præsentere en ny ordning inden sommerferien. Det siger han til Jyllands-Posten. Tiltaget kommer efter en årelang sag, hvor rockergruppen Hells Angels tilsyneladende har infiltreret havnen i Aarhus. Her har selskabet APM Terminals tidligere oplyst til TV 2, at de ikke lovligt kan fyre ansatte alene på grund af deres relationer. Derfor har selskabet selv bedt om at kunne lave udvidede baggrundstjek for at undgå narkosmugling.

Miami henter græsk NBA-stjerne i stor byttehandel

En af NBA’s største stjerner rykker videre i karrieren efter 13 år for Milwaukee Bucks.

31-årige Giannis Antetokounmpo skal således til Miami Heat, skriver adskillige medier og normalt velinformerede journalister.

De fleste har de samme detaljer om handlen, og den sender Giannis Antetokounmpo til Miami sammen med holdkammerat Bobby Portis, skriver blandt andre ESPN og AP.

I bytte får Milwaukee fire yngre spillere samt hele fem fremtidige valg i NBA-draften, hvor holdene på skift vælger mellem de bedste unge spillere fra eksempelvis college og udlandet.

Det gælder blandt andet Miamis første valg – det 13. valg generelt set – i den nært forestående draft tirsdag, hvorfor handlen er blevet færdiggjort, selv om også Boston Celtics var meldt meget interesseret i Antetokounmpo.

Grækeren blev valgt til den bedste spiller i NBA i både 2019 og 2020 og spillede hovedrollen, da Milwaukee i 2021 blev mester for kun anden gang.

Han topper de fleste statistikker i holdets historie. Både i forhold til kampe, point, assister, rebounds og blokeringer er han førende i Milwaukee.

800 flere kom i arbejde i april måned

Beskæftigelsen har været en af grundpillerne i den solide danske økonomi de seneste mange år, og den opadgående tendens fortsatte også i april.

Her steg antallet af lønmodtagere med 800 personer, når man korrigerer for sæson. Det viser foreløbige tal fra Danmarks Statistik.

Dermed er antallet af beskæftigede oppe på 3.085.300 personer, hvilket er 31.700 flere end i april sidste år.

Tore Stramer, der er cheføkonom i Dansk Erhverv, kalder jobvæksten “overraskende lav”.

Han forklarer den negative overraskelse med, at stigningen på 3500 nye beskæftigede måneden forinden var til den høje side og måske har taget luften ud af apriltallene.

– Når det er sagt, så er der dog tegn på, at den lidt lavere vækst i dansk økonomi og den forhøjede usikkerhed har bidraget til at mindske virksomhedernes nyansættelser i april.

– Ser vi samlet set på jobvæksten her i årets første fire måneder, så er der tegn på en vis opbremsning, skriver han i en kommentar.

Det var den offentlige sektor, der trak det største læs med 600 flere beskæftigede, mens den private sektor bidrog med 200 nye arbejdspladser.

Det bekymrer Thomas Michael Klintefelt, der er fagleder for arbejdsmarkedspolitik i Dansk Industri, at det ikke er den private sektor, der fører an.

Han håber dog på, at aftalen mellem USA og Iran om fri passage i Hormuzstrædet kan løfte beskæftigelsen yderligere – også den private.

– Den aftagende spænding i Mellemøsten har bidraget til faldende energipriser, som forhåbentlig vil trække inflationen ned i den kommende tid.

– Det kan skabe bedre forudsætninger for virksomheder og forbrugere i Danmark og kan dermed også få en positiv betydning for beskæftigelsen i de kommende måneder, vurderer han.

Minister vil baggrundstjekke havneansatte efter sag om rockere

Medarbejdere på danske havne skal baggrundstjekkes, så det bliver “sværere for kriminelle at få ansættelse i relevante funktioner”.

Det er i hvert fald den nyudnævnte justitsminister Nicolai Wammens (S) ambition som følge af en årelang sag om rockere på havnen i Aarhus.

Det siger han til Jyllands-Posten.

– Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at sætte en stopper for det. Derfor er det min forventning, at vi inden sommerferien kan præsentere en ny ordning for baggrundstjek af medarbejdere på danske havne, så det bliver sværere for kriminelle at få ansættelse i relevante funktioner, lyder det fra ministeren.

Det er godt tre år siden, at rockerproblemer ved havnen i Aarhus første gang kom i offentlighedens søgelys.

Her berettede Berlingske og Finans, at rockergruppen Hells Angels tilsyneladende havde infiltreret havnen i Aarhus.

Medierne kunne beskrive, hvordan nogle af medarbejderne på havnen havde forbindelse til Hells Angels.

Voldsfascineret online-netværk ser ud til at være nået til Danmark

Flere danske organisationer er begyndt at få henvendelser, som de vurderer har relation til det såkaldte NVE-netværk.

Det fortæller Red Barnet, Børns Vilkår og Den nationale hotline mod radikalisering til DR.

NVE står for nihilistisk voldelig ekstremisme.

Ifølge DR dækker det over løst organiserede online-fællesskaber, hvor særligt børn og unge udsættes for blandt andet manipulation og afpresning.

I nogle tilfælde presses ofre til selvskade eller til at tage del i at begå krænkelser mod andre.

Mia Lind Winther, der er psykolog og leder af Red Barnets SletDet Rådgivning, siger, at fællesskaberne er drevet af had.

– Det ser ud til, at det er selve ydmygelsen og volden mod et andet menneske, som er det bærende motiv, siger hun til mediet.

Real Madrid- og Barcelona-emne presser på for skifte

Den argentinske angrebsprofil Julian Alvarez vil gerne videre i karrieren efter en succesfuld sæson i Atletico Madrid.

Det fortæller han efter Argentinas 2-0-sejr over Østrig ved VM.

– Jeg har snakket med de folk i klubben, jeg skal snakke med. Og det bedste for alle er en transfer. Jeg vil gerne have min drøm opfyldt.

– Det er ikke et godt tidspunkt at snakke om dette, men jeg ønsker heller ikke at skjule det. Jeg forsøger at være en ærlig person, siger Alvarez ifølge Reuters.

Real Madrid meddelte for et par uger siden, at klubben havde fået afvist et bud på 150 millioner euro på Julian Alvarez. Det svarer til omkring 1,1 milliard kroner.

Tidligere har Atletico Madrid gentagne gange hånet FC Barcelona for sidstnævntes forsøg på at lokke Alvarez til Catalonien.

Også Paris Saint-Germain er meldt interesseret i den 26-årige angriber, der har lavet 49 mål i 106 kampe for Atletico Madrid.

Atletico Madrid har dog flere gange henvist til angriberens frikøbsklausul. Den lyder på 500 millioner euro eller omkring 3,7 milliarder kroner.

Lars Løkke afviser kritik af søns konsulentjob

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) ser tilsyneladende ikke det store problem med sin søns nye job, som ellers har mødt kritik.

Det siger han til Politiken, hvor det lyder, at han “ikke ved, hvilket konsulentjob sønnen har”.

Kommentaren fra udenrigsministeren kommer, efter at medier har beskrevet, at Løkkes søn, Bergur Løkke Rasmussen, er blevet hyret som rådgiver af den britiske forsvarsvirksomhed Babcock til at stå for kontakten til politikere og ministerier i Danmark.

Babcock er blandt flere forsvarsvirksomheder, der forsøger at vinde en milliardstor ordre, hvor der skal leveres nye fregatter til det danske forsvar til op mod 10 milliarder kroner stykket.

Bergur Løkke Rasmussen har fået Babcock som kunde gennem sit konsulentfirma Spånberg Løkke.

Og ifølge Lars Løkke Rasmussen skal Bergur Løkke Rasmussen “da have lov til” at drive sin virksomhed.

– Jeg går ikke og blander mig i det. Jeg har til gengæld heller ikke nogen dybere indsigt i, hvad det går ud på, siger han til Politiken.

Bergur Løkkes job har dog mødt kritik fra medlemmer af forsvarsforligskredsen. Blandt andre fra Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen, der over for TV 2 har kaldt det “ren nepotisme”.

Planer for sportsnyheder onsdag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/sportsprogram

Ritzau følger bl.a.:

(Alle tidspunkter er cirka-tidsangivelser for udsendelse af historier)

Ritzaus program opdateres dagen igennem på netadressen: http://ritzau.dk/sportsprogram

* ONSDAG 24. JUNI 2026 *

Dagens Sport

Atletik: DM ude i Herning (slutter søndag)

Badminton: US Open, niveau 5, USA (slutter søndag).

Fodbold VM, gruppe B: Schweiz – Canada (21:00), Bosnien – Qatar (21:00)

Fodbold: VM-slutrunde i USA, Mexico og Canada (slutter 19. juli).

Golf: EM for amatører for mænd på Hamburger GC Falkenstein i Hamborg, Tyskland (slutter lørdag)

Sejlsport: Kieler Woche (slutter søndag).

Speedway Speedwayligaen: Nordjysk Elite – Esbjerg (18:30), GSK – Slangerup (18:30), Region Varde – Holsted (18:30), Sønderjylland – Fjelsted (18:30)

Tennis: DM i Herning (slutter søndag) –

ATP/WTA: Eastbourne (slutter søndag) – ATP: Mallorca (slutter søndag) – WTA: Bad Homburg (slutter søndag).

Vægtløftning: DM for hold i Herning (slutter søndag)

Kommuner søgte forgæves om midler til milliardregning

Der venter en milliardregning på omkring 2,5 milliarder kroner i efterbetaling for deltidsansattes overarbejde ude i kommunerne.

Men i økonomiaftalen mellem kommunerne og regeringen er det ikke lykkedes kommunerne at få skaffet penge til at lukke det kommende hul i kassen.

Kommunerne havde ellers taget det med ind i forhandlingslokalet, siger formand for Kommunernes Landsforening (KL) Peter Rahbæk Juel.

– Regeringen var ikke klar på at gå videre ind i konkrete drøftelser på nuværende tidspunkt, siger han om forhandlingerne, der sidste uge mundede ud i en økonomiaftale mellem kommunerne og regeringen for 2027.

Derfor vil kommunerne nu holde skarpt øje med, at de penge, der skal gå til efterbetaling, ikke kommer til at fortrænge velfærden.

– Vi kunne godt have drømt om, at man kunne være kommet længere nu, men det har vi ikke kunnet af mange omstændigheder. Så vi er trods alt glade for, at det står nævnt i aftalen, at vi har adgang til at tale videre omkring det, siger KL-formanden.

I aftalen fremgår det, at parterne er enige om, “at man vil gøre status for de kommunale udgifter og drøfte status i 2027” angående deltidsdommen.

Milliardregningen lander på kommunernes bord som følge af en EU-dom og efterfølgende to voldgiftssager om deltidsansattes ret til overtidsbetaling.

Det blev slået fast i Arbejdsretten i februar, at det strider mod EU-regler, når offentligt deltidsansatte først får overarbejdsbetaling, når vedkommende når op over fuld tid, normalt 37 timer.

De skal i stedet ifølge EU-regler have overarbejdsbetaling, med det samme de har arbejdet over de timer, de er ansat til.

Hvis man eksempelvis som deltidsansat er ansat til 20 timer og har arbejdet flere timer end det, er det frem til nu blevet takseret som merarbejde – og ikke overarbejde.

Det betyder, at blandt andet kommuner skal tilbagebetale løn til de deltidsansatte, der er blevet aflønnet forkert. Det er her, kommunerne på nuværende tidspunkt skønner, at der ligger en regning på omkring 2,5 milliarder kroner i efterbetaling og venter.

Peter Rahbæk Juel understreger, at det vigtigste i de her økonomiforhandlinger, og det, der var mulighed for “at nå i denne omgang”, det var at få problematikken gjort klar.

At det kan risikere at gå ud over den kommunale velfærd.

– Jeg oplever sådan set, at der er en anerkendelse af problemstillingen på den anden side af bordet. Men jeg vil også understrege, at den ikke er løst endnu, bare fordi man har anerkendt den, siger han og tilføjer, at der ikke er givet noget løfte om penge fra regeringens side.

Økonomiaftalerne plejer at blive indgået i maj, men på grund af folketingsvalget i marts og de efterfølgende mere end to måneder lange regeringsforhandlinger gik forhandlingerne først i gang i juni, hvorfor de også har varet markant kortere tid end normalt.

KL’s formand for løn- og personaleudvalget, Michael Ziegler, har også tidligere sagt, at kommunerne håber, at regeringen vil gå med til at kompensere kommunerne. Det sagde han i begyndelsen af juni til DK Nyt.

Økonomi- og indenrigsminister Pia Olsen Dyhr (SF) understreger i en skriftlig kommentar til Ritzau, at parterne er enige om, “at vi vil gøre status for de kommunale udgifter” i 2027. Hun uddyber ikke yderligere.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]