Seneste nyheder

25. juni 2026

En delegation fra Taliban-styret i Afghanistan har tirsdag holdt møde med repræsentanter for EU-Kommissionen i Bruxelles.

På mødet skulle parterne blandt andet diskutere tilbagesendelse af afviste asylansøgere, skriver nyhedsbureauerne AFP og Reuters.

En talsmand for Afghanistans udenrigsministerium bekræfter, at mødet har fundet sted.

Barcelona udløser købsoption på egyptisk VM-angriber

FC Barcelona har tirsdag købt angriberen Hamza Abdelkarim og givet egypteren en kontrakt frem til sommeren 2029.

I januar skiftede Abdelkarim på en lejeaftale fra egyptiske Al Ahly til Barcelona, hvor teenageren siden spillede 11 kampe for cataloniernes ungdomshold. Det er blevet til seks mål.

Barcelona havde sikret sig en købsoption på Abdelkarim, og det er den, klubben nu har indløst. Ifølge spanske medier koster det Barcelona 11 millioner kroner.

18-årige Abdelkarim er med til fodbold-VM for Egypten, og han har fået spilletid i de første to gruppekampe mod Belgien og New Zealand. Det er endnu ikke blevet til mål eller oplæg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skibstrafik i Hormuzstrædet er på det højeste niveau siden februar

Skibstrafikken i Hormuzstrædet er nu på det højeste niveau, siden krigen mellem Iran, USA og Israel brød ud i februar. Mandag sejlede omkring 40 fragtskibe gennem strædet. Det viser data fra to skibsovervågningsfirmaer ifølge nyhedsbureauet AFP. Det er et tydeligt tegn på, at trafikken er ved at blive normaliseret. Det siger Mihail Todorov, der er fra firmaet AXSMarine, til AFP. Inden krigen var det gratis at sejle gennem strædet. Men fremover kan det komme til at koste penge. Tirsdag har Iran og Oman nemlig udsendt en udtalelse om, at de vil undersøge, hvilke afgifter skibene skal betale i fremtiden.

Mand er omkommet i brand i østjysk strandområde

En mand er omkommet i en brand nær et campingområde i Hou syd for Aarhus. Det oplyser Østjyllands Politi. Tirsdag rykkede politi, brandvæsen og en helikopter ud til et grønt område ved stranden. Her blev manden fundet med alvorlige brandskader, og hans liv stod desværre ikke til at redde. Det skriver politiet på meddelelsestjenesten Politi Update. Manden er ikke endeligt identificeret. Branden er nu slukket, og ingen andre personer er kommet noget til. Politiet kan ikke umiddelbart sige mere om, hvordan branden opstod.

Bob Dylan vender tilbage til Danmark efter præcis et år

Den amerikanske sanger og sangskriver Bob Dylan vender tilbage til Danmark med en koncert i Horsens den 21. oktober.

Det oplyser Live Nation Denmark i en pressemeddelelse tirsdag.

Koncerten skal finde sted, præcis et år efter at Royal Arena i København fik besøg af den ekstremt indflydelsesrige singer-songwriter, der trods sine 85 år fastholder et højt musikalsk aktivitetsniveau.

– Den kommende koncert i Forum Horsens giver publikum en sjælden mulighed for at opleve en af musikhistoriens mest indflydelsesrige sangskrivere på tæt hold med et katalog, der spænder over mere end seks årtier, skriver Live Nation.

Bob Dylans lange karriere spænder over en række forskellige genrer og udtryk.

Det gælder lige fra de tidlige folk-prægede protestsange fra 1960’erne fremført med nasal stemme til senere mere rock- og blues-prægede sange og en i stigende grad hæs røst.

Også et julealbum, gospel og mange andre udtryk er en del af hans omfattende virke, der i 2016 førte til, at han fik Nobelprisen i litteratur.

Den seneste koncert fik en blandet modtagelse med hovedsageligt tre- og firestjernede anmeldelser.

– Bob Dylan fik lidt bedre styr på stemmen undervejs, men holdet slingrede uskønt og mærkeligt forsovet igennem flere af alt for mange numre fra fem år gamle “Rough and Rowdy Ways”, skrev Jyllands-Posten sidste år.

I momenter var koncerten dog også “ganske storslået”, lød det.

Dylans rigtige navn er Robert Allen Zimmerman. Billetter til koncerten i Horsens sættes snart til salg, skriver koncertarrangøren.

Koncerten i Horsens er hans første i den østjyske by i 26 år.

Han optræder i Sverige og Norge i dagene op til. Nemlig i Oslo den 17. oktober og Göteborg den 19. oktober.

Danske Flatpay fordobler medarbejderantallet på under et år

Den danske virksomhed Flatpay har på bare ti måneder fordoblet antallet af medarbejdere. De har nu over 2000 ansatte. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse. Virksomheden leverer betalingsløsninger og har ansat over 100 nye medarbejdere om måneden i ti måneder. Ifølge administrerende direktør og stifter Sander Janca-Jensen spiller arbejdskulturen en vigtig rolle for væksten. Han peger på, at de ganske enkelt behandler hinanden ordentligt. Og det krav gælder især cheferne. Medstifter Rasmus Busk fortæller, at de er helt kompromisløse. Hvis lederne ikke behandler medarbejderne med respekt og værdighed, bliver de fyret.

To mænd er fundet skyldige i brandstiftelse hos ngo på Nørrebro

Et nævningeting i Københavns Byret finder to mænd skyldige i at have påsat en brand i ngo’en Global Aktions lokaler på Wesselsgade på Nørrebro i København i januar sidste år.

Retten har fundet det bevist, at de var til stede på Wesselsgade natten til 13. januar sidste år, og at de satte ild til lokalerne og placerede en jugoslavisk håndgranat på trappestenen foran lokalerne.

En 20-årig tiltalt bragte håndgranaten fra Glostrup til Nørrebro, mens en 21-årig tiltalt fik overleveret en dunk med motorbenzin fra en ukendt medgerningsmand.

Det fremgår af en 20 sider lang skyldkendelse, som retsformanden læser op i Københavns Byrets retssal 60 tirsdag eftermiddag.

– Vi har lagt vægt på, at det var en koordineret indsats, lyder det fra retsformanden.

En 28-årig mand, der ikke var til stede ved branden, men som er fundet skyldig i at have overdraget håndgranaten til den 20-årige, er blevet frifundet for brandstiftelse.

– Der foreligger ikke oplysninger om, at han vidste, at der var en forestående ildspåsættelse, siger retsformanden.

Kronprinsen gav prinsesse Isabella studenterhuen på

Prinsesse Isabella har tirsdag afsluttet sin gymnasieuddannelse og er blevet student fra Øregård Gymnasium i Hellerup.

Det fremgår af billeder fra begivenheden.

Kongehuset har også delt en stribe fotos fra dagen på det sociale medie Instagram.

– Hele kongefamilien var mødt frem for at fejre Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Isabella på Øregård Gymnasium, hvor prinsessen i dag fik sin studentereksamen.

– Dermed kan prinsesse Isabella nu sætte punktum for gymnasietiden og snart tage hul på et nyt kapitel. Efter sommerferien vil prinsessen aftjene sin værnepligt ved Gardehusarregimentet i Slagelse, skriver kongehuset.

Det var kronprins Christian, der fik æren af at give prinsessen studenterhuen på.

Kronprinsen gav prinsessen et stort kram, efter at han havde givet sin lillesøster huen på hovedet.

Også prinsessens forældre – kong Frederik og dronning Mary – samt tvillingerne Vincent og Josephine var til stede.

Mens fotograferne knipsede løs, fortalte den 19-årige prinsesse, at hun er “megaglad og stolt af mig selv”.

Hun sagde også, at hun skal bruge sommeren på at “give den gas” sammen med sine medstudenter.

Fredag bliver der holdt dimission på gymnasiet. Det er her, de nyudsprungne studenter får overrakt deres eksamensbeviser og bliver fejret i overværelse af deres familier.

På Øregård Gymnasium afslutter man ifølge B.T. med et større skriftligt projekt kaldet SRP – studieretningsprojektet.

Det formodes ifølge mediet, at prinsessens sidste eksamen netop var et mundtligt forsvar af sit SRP-projekt.

Prinsesse Isabella begyndte 9. august 2023 i 1.g på Øregård Gymnasium.

Kongehuset har tidligere meddelt, at hun til august går i storebrors fodspor og begynder at aftjene 11 måneders værnepligt ved Gardehusarregimentet i Slagelse.

Kong Frederik og prins Joachim er også studenter fra Øregård Gymnasium.

I sidste uge mindedes kongen i et opslag på Instagram, at det i år er 40 år siden, han blev student.

– Dengang som nu spreder det en helt særlig stemning, når unge viser deres store glæde frem i gadebilledet og fejrer en fuldført ungdomsuddannelse.

– Jeg vil gerne sende en særlig hilsen til alle, der i disse uger afslutter et uddannelsesforløb, skrev kong Frederik i sit opslag.

Danmark vil sende mandskab til Hormuzstrædet efter fredsplan

Danmark vil bidrage til den frie sejlads og sende mandskab til Hormuzstrædet, som har været lukket, siden USA og Israel indledte en krig mod Iran i slutningen af februar i strid med folkeretten.

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og forsvarsminister Jeppe Bruus (S) har fået opbakning i Det Udenrigspolitiske Nævn tirsdag ifølge DR og TV 2.

– Der vil være tale om et tolke-element, dronekapacitet, stabsofficerer og et cyberelement.

– Der er nogle forudsætninger, der skal være til stede. Men der er ikke nogen grund til at skjule, at det her ikke er en ufarlig mission, så vi kommer ikke til at gå i dybden med detaljer, siger Jeppe Bruus.

Under mødet har man drøftet et dansk bidrag i den fransk-britiskledede mission, der skal indsættes ved strædet ved Iran for at sikre fri sejlads.

Bruus vil ikke svare på, hvor stort det danske bidrag i en fransk-britisk mission er, eller “hvem de er”.

Lars Løkke Rasmussen tilføjer, at regeringen nu vil fremsætte det danske bidrag som et beslutningsforslag i Folketinget, så Danmarks “allierede kender vores bidrag”. Det fremsættes og hastebehandles allerede tirsdag og ventes vedtaget torsdag.

Flere lande – heriblandt Frankrig – har allerede sendt styrker mod Hormuzstrædet, og derfor skal Danmark også være med til at bidrage ifølge udenrigsministeren.

Ifølge professor emeritus i folkeret Frederik Harhoff er krigen et brud på folkeretten.

Der pågår i øjeblikket forhandlinger i Schweiz mellem USA og Iran om at få åbnet strædet til gavn for freden og lavere priser for især benzin og olie.

Ifølge tjenesten MarineTraffic er en række skibe i færd med at krydse eller har passeret strædet inden for de seneste timer.

Israel angreb lørdag Libanon, hvor 16 personer blev dræbt, selv om landene fredag indgik en våbenhvile.

Iran sagde senere lørdag, at Hormuzstrædet var lukket igen. I weekenden ankom delegationer fra USA og Iran til forhandlingerne.

Natten mellem søndag og mandag blev USA og Iran trods skærmydsler i offentligheden enige om en køreplan for en endelig fredsplan.

Hos Danske Rederier er der glæde over, at Danmark, som en af verdens største søfartsnationer, deltager.

Men Danmark bør udvide missionen til at omfatte Det Røde Hav, hvor det længe har været usikkert at sejle på grund af houthiernes angreb på den civile skibsfart i området.

– Det er en afgørende rute for international skibsfart, som længe har været udfordret af sikkerhedstrusler, hvilket tvinger mange skibe til at sejle uden om Afrika med betydelige forsinkelser og øget brændstofforbrug til følge, siger topdirektør Anne H. Steffensen i en skriftlig kommentar.

Greta Thunberg kommer til retssag i København: Vil frifindes

Den svenske aktivist Greta Thunberg kommer onsdag til København, hvor hun møder som tiltalt i byretten, efter at hun har deltaget i to aktioner.

Greta Thunberg er i sagen anklaget for husfredskrænkelse. Anklagemyndigheden går efter en bøde, mens hun vil frifindes.

Advokat Tyge Trier, der repræsenterer Greta Thunberg, bekræfter, at den svenske aktivist kommer til Københavns Byret onsdag og afgiver forklaring.

– Greta Thunberg kommer til Danmark og møder til retssagen i Københavns Byret i morgen, siger advokaten.

Sagen drejer sig dels om en aktion på Københavns Universitet 4. september 2024, der var arrangeret af den propalæstinensiske bevægelse Studerende mod Besættelsen.

Her indtog en gruppe aktivister – heriblandt Greta Thunberg – en af universitetets bygninger, der ligger i Nørregade ved Krystalgade i København.

Bygningen, der kaldes museumsbygningen, huser blandt andet universitetets rektorkontor og administration.

Thunberg og fem andre, der også er tiltalt i sagen, skaffede sig ifølge sagens anklageskrift uberettiget adgang til et lokale i bygningen og opholdt sig der.

Den 23-årige Greta Thunberg er også anklaget for husfredskrænkelse i forbindelse med en aktion hos Maersk Tankers 13. maj 2025, hvor aktivister fra Den Grønne Ungdomsbevægelse besatte kontorerne.

I retten onsdag vil Thunberg afgive forklaring.

– Hun vil afgive forklaring i retten om, hvorfor hun var til stede ved aktionen mod rektors kontor, og forklare om ønsket om, at Københavns Universitet skulle boykotte samarbejdet med israelske universiteter.

– Hun vil også afgive forklaring om klimaaktionen hos Mærsk og ønsket om, at de skulle stoppe med at sejle våben til Israel og stoppe med at levere fossile brændstoffer.

– Vi nedlægger påstand om, at hun skal frifindes – og subsidiært, at hun skal have strafbortfald, siger advokat Tyge Trier.

Han forventer, at ytringsfriheden bliver et vigtigt tema for retssagen.

Advokaten repræsenterer også to mandlige studerende, som deltog i aktionen på Københavns Universitet i september 2024. De nedlægger også påstand om frifindelse.

Københavns Byret har afsat både onsdag og torsdag til retssagen. Det er endnu uvist, hvornår dommen afsiges.

Statsministeriet har udbetalt for mange penge til kongehuset

Statsministeriet har begået en fejl og udbetalt for mange penge til kongen og dronning Margrethe. Det fremgår af en skrivelse fra statsminister Mette Frederiksen til Finansudvalget i Folketinget. Det skriver dr.dk. I alt er der udbetalt 300.000 kroner for meget fra april sidste år til marts i år. Fejlen skyldes, at ministeriet glemte at ændre et teknisk indeks, da man vedtog en ny lov om årpenge til kongehuset. Der er nu indgået en aftale om, at de fejludbetalte penge betales tilbage i det nuværende finansår.

FCM udlejer ung forsvarsspiller til Vendsyssel

Den 19-årige svenske forsvarsspiller Bilal Konteh skifter FC Midtjylland ud med Vendsyssel FF i hele den kommende sæson.

Det skriver FCM på sin hjemmeside.

– Det, som vi selvfølgelig håber på, er, at når han har fået denne erfaring, så kan han stå her og tage de næste skridt for FC Midtjylland, for der er ingen, som er i tvivl om hans potentiale, siger sportschef Kristian Bach Bak.

Konteh har flere gange været udtaget til FC Midtjyllands førstehold, men han har endnu sin debut til gode.

Han har i stedet spillet på klubbens U19-hold og har også kampe for svenske ungdomslandshold med sig i bagagen til Hjørring.

Tidligere forsvarsminister fjerner sit navn fra Afghanistan-udredning

Tidligere forsvarsminister Gitte Lillelund Bech fjerner sit navn fra en ny udredning om Danmarks krigsindsats i Afghanistan. Det siger hun til Politiken. Hun har valgt at lade sig anonymisere, fordi hun ikke ved, hvilken kontekst hendes citater kommer til at indgå i. I maj vedtog Folketingets ledelse nemlig, at politikere kan fjerne deres navne fra udredningen. Det skyldes, at beslutninger om krigsindsatser drøftes under fortrolighed. Gitte Lillelund Bech uddyber over for Politiken, at det især gælder citater fra hendes tid i opposition. Her var hun kritisk over for regeringen, og hun mener, at citaterne kan vinkles på forskellig vis.

Statsministeriet har begået en fejl og udbetalt for mange penge til kongen og dronning Margrethe fra april 2025 til marts 2026.

De cirka 300.000 kroner, der er betalt for meget i ydelse til kongehuset, tilbagebetales i indeværende finansår, fremgår det af en skrivelse fra statsminister Mette Frederiksen (S) til Finansudvalget ifølge dr.dk.

Sankthans kan tirsdag fejres uden afbrændingsforbud, men med almindelige regler for agtpågivenhed.

Det siger Bjarne Nigaard, sekretariatschef for Danske Beredskaber, og uddyber, at det trods varmt og tørt vejr ikke kommer til at ændre sig frem mod tirsdag aften, hvor bålene tændes landet over.

– Den, der tænder, tager ansvaret, fastslår han.

Anholt er eneste undtagelse, da der altid er afbrændingsforbud.

40 franskmænd druknet i dage præget af hedebølge

40 mennesker er siden torsdag druknet i Frankrig. Dødsfaldene sker samtidig med en hedebølge, som den seneste tid har sat flere varmerekorder i landet.

Det oplyser Frankrigs premierminister, Sebastien Lecornu, tirsdag på et krisemøde om hedebølgen, skriver AFP.

Ifølge Reuters har franske myndigheder desuden meddelt, at omkring 20 af drukneulykkerne er sket hen over weekenden.

Frankrigs sports-, ungdoms- og foreningsminister, Marina Ferrari, understreger, at man bør være varsom, når man bader i områder uden opsyn under en hedebølge.

Samtidig fortsætter varmen med at sætte rekorder.

Mandag blev der sat rekord for den højeste gennemsnitstemperatur for juni i Frankrig. Gennemsnitstemperaturen for dag og nat nåede op på 29,2 grader og overgik dermed den tidligere rekord, som blev sat sidste år.

Natten til tirsdag blev desuden målt som den varmeste nat nogensinde i Frankrig med en gennemsnitstemperatur på 21,6 grader.

Whistleblower retter skarp kritik af Team Danmark-ordning

Tophistorien er skrevet og udgivet af Monitormedier. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Team Danmark får kritik for sin whistleblowerordning Elitesupport, hvor Team Danmark-atleter og holdet omkring kan henvende sig med sager om uacceptabel adfærd.

Til Idrætsmonitor fortæller Anders Hansen, der i juni 2023 var den første til at tage kontakt til ordningen, at systemet ikke er rustet til at håndtere sager af alvorlig karakter i eliteidrætten.

– Team Danmark har i mine øjne svigtet sit ansvar. De har en whistleblowerordning, men når det kommer til stykket, er organisationen ikke parat til at håndtere sagerne, siger han til Idrætsmonitor.

Elitesupport var kort forinden åbnet som reaktion på svømmesagen, hvor danske landsholdssvømmere stod frem med historier om grænseoverskridende træningskultur.

Som assisterende landstræner i bowling havde Anders Hansen selv flere oplevelser med magtmisbrug, herunder overfusninger og en grænseoverskridende adfærd fra den politiske ledelse i bowlingforbundet, der blandt andet resulterede i en sygemelding på over et år.

Selvom både sagsbehandling og indberetning håndteres af Elitesupport, der er placeret hos Anti Doping Danmark, er det i sidste ende Team Danmark, som skal træffe den endelige beslutning om whistleblowersagerne

Men da Team Danmark fik overrakt sagen, fulgte et forløb, hvor Anders Hansen følte sig efterladt i ingenmandsland uden informationer om, hvor hans sag var på vej hen.

– Jeg sidder med følelsen af at råbe om hjælp for at få informationer, jeg ikke kan få. Det er dybt frustrerende, siger han til Idrætsmonitor.

Konkret går der flere måneder, hvor Anders Hansen havde svært ved at få informationer om, hvad der var sket med hans sag, efter den blev overrakt til Team Danmark i foråret 2024.

Han henvender sig på eget initiativ flere gange, før han i oktober samme år får at vide, at sagen er afsluttet, og at der udtales kritik i syv af de otte undersøgte punkter.?

Afgørelsen bliver dog i første omgang overrakt mundtligt af formanden i Danmarks Bowling Forbund selv. Først i november modtager Anders Hansen en kortfattet mail fra Elitesupport, der bekræfter, at sagen er afsluttet, og at man ‘beklager den lange sagsbehandlingstid’.

-Jeg har forståelse for, at det er den første sag, som de kører. Fair nok. Men jo mere skal man i så fald tale med dem, som rent faktisk er involveret i sagen – og som minimum høre om oplevelsen bagefter, så whistleblowerordningen kan blive bedre, siger Anders Hansen.

At Anders Hansen selv skal henvende sig for at få informationer om sagens gang understreges af en række mailkorrespondancer, som Idrætsmonitor har set.

Idrætsmonitor har også forsøgt at få aktindsigt i afgørelsen, men det er blevet afvist med begrundelsen, at der er tale om interne dokumenter.

Ifølge Erik Mygind du Plessis, der er lektor ved Institut for Organisation på Copenhagen Business School (CBS) og har forsket i whistleblowerordninger, er Anders Hansens oplevelse langt fra enestående.

– Det er en oplevelse, der går igen hos mange whistleblowere, at man enten ikke hører noget eller orienteres meget lidt undervejs. Og det er slet ikke optimalt, siger han.

– Det er meget belastende at gå og vente på, fordi det nærmest kan føles eksistentielt at være whistleblower. Det mindste, man kan gøre, er at komme med ordentlige tilbagemeldinger.

Hos Team Danmark er man først og fremmest ‘ærgerlige over Anders Hansens oplevelse’.

– Vi beklager, at der gik for lang tid med at give ham en tilbagemelding, skriver bestyrelsesformand Lars Krarup, der ikke har ønsket at stille op til en mundtligt interview, i et mailsvar til Idrætsmonitor.

Siden Anders Hansens sag blev afsluttet har man evalueret og revideret sine procedurer om, hvordan en indberetter skal holdes orienteret undervejs.

– Det var den første sag i regi af Elitesupport, hvor der blev truffet en afgørelse. Efter de to første sager var behandlet, evaluerede og reviderede vi sammen med Anti Doping Danmark procedurerne og har præciseret dem efterfølgende, så der ikke går så lang tid med tilbagemeldinger, skriver Lars Krarup.

Bestyrelsesformanden oplyser, at ordningen er underlagt løbende evaluering

https://idraetsmonitor.dk/nyheder/organisationer_og_forbund/article19025374.ece

Redaktionel kontakt:

Aske Hald Knudstrup

tlf.: +4540882454

e-mail: aske.knudstrup@pol.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Monitormedier ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Mærsk-fond støtter Glyptotek-renovering med 150 millioner

Når et af de største restaureringsprojekter i dansk museumshistorie indledes i 2028, sker det med et solidt økonomisk rygstød fra Mærsk-familien.

Familiefonden med det lange navn “A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal” har doneret 150 millioner kroner til renoveringen af Glyptoteket i København, der huser en af landets største kunst- og kultursamlinger.

Pengene skal specifikt gå til restaureringen af Glyptotekets karakteristiske kuppel og den indendørs vinterhave, som findes under den.

De vil også blive brugt på at udvikle udstillingen i den såkaldte Dahlerup-bygning samt en skulpturstudiesamling.

Den opdaterede vinterhave vil, når den er færdig, indeholde en ny kaffesalon og opdaterede café- og butiksarealer.

De 150 millioner kroner kommer oven i de 750 millioner kroner, som er skænket af Ny Carlsbergfondet, og et tilsvarende beløb, som er doneret af Carlsbergfondet.

Det samlede projekt forventes at koste to milliarder kroner.

Projektet sættes som nævnt i værk i 2028, hvor Glyptoteket lukker for besøg.

Museet åbner tidligst igen seks år senere. Der er dog mulighed for, at nedlukningen kan ende med at vare otte år.

A.P. Møller-fonden ejer A.P. Møller Holding, der igen ejer en stor del af aktierne i rederiet Mærsk.

Afkastet er igennem tiden blevet uddelt til en lang række projekter af almen karakter.

Blandt dem finder man opførelsen af Amaliehaven ved Amalienborg, Operaen på Holmen samt en dansk skole i Slesvig.

Fonden har også støttet efteruddannelse af lærere og skoleledere i folkeskolen.

Retten løslader mand og kvinde sigtet i sag om Hamas-tøj

En 38-årig mand og en 25-årig kvinde, der er sigtet i en sag om salg af Hamas-tøj, løslades efter mere end to måneders varetægtsfængsling.

Det har en dommer ved Retten i Glostrup afgjort tirsdag.

Mistanken er fortsat opretholdt mod de to personer, men yderligere fængsling ville ikke være proportionel med sigtelsen imod dem, mener dommeren.

Anklagemyndigheden har anket kendelsen til landsretten. Det er dog ikke med såkaldt opsættende virkning, så de to sigtede kan nu løslades.

De to personer er sigtet for at have fremmet en terrororganisation og billiget et terrorangreb ved at have solgt og forsøgt at sælge forskellige tøjartikler med motiver, der relaterer sig til Hamas og angrebet på Israel den 7. oktober 2023.

Salget er ifølge politiet foregået på nettet, blandt andet via en hjemmeside og på sociale medier.

Den 38-årige mand og den 25-årige kvinde havde siddet fængslet siden midten af april.

Flere strækninger på østjysk motorvej meldes klar før planlagt

Der er godt nyt til bilisterne på E45 mellem Vejle og Skanderborg. Udbygningen af motorvejen er nemlig foran tidsplanen. Allerede på fredag står syv kilometer ny motorvej klar mellem Horsens Nord og Ejer Bavnehøj. Og i løbet af sommerferien følger yderligere 15 kilometer fra Vejle til Horsens Syd. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse. Oprindeligt skulle projektet først være helt færdigt i 2027. Men nu arbejder man på at blive færdig allerede i år. Det skyldes et rigtig godt samarbejde med entreprenørerne. Det fortæller John Kjærsgaard, der er projektchef i Vejdirektoratet.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]