Seneste nyheder

25. juni 2026

Holbæk-borgmester er valgt som næstformand i Socialdemokratiet

Christina Krzyrosiak Hansen er onsdag blevet valgt som næstformand i Socialdemokratiet, meddeler hun på Instagram.

– Det er en opgave, jeg vil gå til med stor ydmyghed, skriver hun.

Christina Krzyrosiak Hansen er borgmester i Holbæk Kommune.

Socialdemokratiet har to næstformænd. Den anden er folketingsmedlem Mogens Jensen.

Den ene plads som næstformand har været ledig, efter at tidligere Køge-borgmester Marie Stærke er stoppet både som næstformand og i politik.

Hun sagde i februar farvel som næstformand for at blive lobbyist hos konsulentvirksomheden Rud Pedersen.

33-årige Christina Krzyrosiak Hansen har været borgmester i Holbæk siden kommunalvalget i 2017, og hun høster høje stemmetal ved hvert kommunalvalg.

Ved kommunalvalget i 2021 fik hun 18.590 personlige stemmer, hvilket svarede til 46,5 procent af alle gyldige stemmer, der blev afgivet i kommunen.

Ved sidste års kommunalvalg faldt hendes personlige stemmetal en smule til 15.785, men det var alligevel nok til at gøre hende til den største stemmesluger i landet, når man måler i procent på andelen af personlige stemmer i kommunerne.

Medie: Taylor Swifts bryllup lukker flere gader i New York

I snart et år har fans af popstjernen Taylor Swift spekuleret i, hvornår den amerikanske sanger skulle giftes med NFL-spilleren Travis Kelce, som Swift blev forlovet med sidste sommer.

Men meget tyder på, at det verdenskendte par skal giftes 3. juli ved et stort anlagt bryllup i den kendte arena Madison Square Garden i New York.

Det skriver avisen The New York Times, der har talt med flere kilder tæt på planlægningen.

En tilladelse er indsendt til myndighederne i New York om at lukke gaderne omkring Madison Square Garden fra torsdag 2. juli og to dage frem. Det har direkte relation til Swifts bryllup, skriver avisen.

Et eventfirma har også sendt en ansøgning til byens myndigheder i begyndelsen af juni med henblik på at få tilladelse til at arbejde ved Madison Square Garden.

Firmaet oplyser til The New York Times, at arrangementet 3. juli vil have mellem 500 og 1000 gæster, og at lastbiler skal læsse materialer af ved arenaen.

Lokale politifolk i New York er ligeledes blevet orienteret om, at de skal “forvente” et bryllup i byen med Taylor Swift og Travis Kelce.

De to 35-årige kendisser indledte deres forhold, der har trukket overskrifter i alverdens medier, i 2023.

Taylor Swift betragtes for tiden som en af de største og mest indflydelsesrige kulturpersonligheder i USA – og i verden. Hun har tidligere brugt sin indflydelse til at støtte demokratiske kandidater ved amerikanske præsidentvalg.

Travis Kelce, der med forholdet til Taylor Swift er blevet et stort navn i den popkulturelle verden, har vundet NFL-finalen, Super Bowl, i 2020, 2023 og 2024 med Kansas City Chiefs.

De to har samlet mere end 280 millioner følgere på Instagram, hvoraf 273 millioner følger Taylor Swift.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forhandlinger mellem Iran og USA genoptages i næste uge

Tekniske forhandlinger mellem USA og Iran er sat til igen at finde sted den 29. eller 30. juni i Schweiz.

Det siger USA’s udenrigsminister, Marco Rubio, ifølge nyhedsbureauet AFP.

– Den tekniske gruppe vender tilbage den 29. eller 30., tror jeg, siger Rubio.

– Jeg tror, at de vender tilbage til Schweiz, hvis jeg ikke tager fejl, siger den amerikanske udenrigsminister, der er på rundtur i tre golflande.

For en uge siden underskrev USA og Iran en rammeaftale – eller et forståelsespapir – vedrørende en afslutning på krigen i Mellemøsten.

Men en række elementer er uafklarede, og her lagde parterne en plan om at nå frem til en mere varig fredsaftale i løbet af 60 dage.

Den deadline kan dog forlænges, har Trump tidligere sagt.

Efter seneste forhandlingsrunde mellem USA og Iran lød det, at delegationerne var nået til enighed om en køreplan, der skal føre til fred inden for en periode på 60 dage.

Forhandlingerne fandt sted i Bürgenstock-luksushotelkomplekset med Qatar og Pakistan som mæglere.

De seneste dage er der blevet skruet op for skibstrafikken i Hormuzstrædet, som har været stort set lukket under krigen i Iran.

Det har fået oliepriserne til at falde.

Men der er fortsat usikkerhed om, hvorvidt Iran i fremtiden vil lægge told på sejlads gennem vandvejen, der er afgørende for transport af olie og naturgas fra Mellemøsten til resten af verden.

Før krigen blev cirka en femtedel af al verdens olie og naturgas sejlet gennem strædet.

Rubios rundtur til golflande skal ifølge nyhedsbureauet Reuters være med til at forsikre Kuwait, De Forenede Arabiske Emirater og Bahrain om, at USA ikke har valgt for blød en kurs over for Iran.

Alle tre lande blev ramt af mange iranske missiler under konflikten. Der var flere civile dødsfald.

– Vi kommer ikke til at gøre noget, der underminerer vores allieredes sikkerhed – vores allierede i regionen gennem lang tid, sagde Rubio i Kuwait ifølge Reuters.

Varmerekorder falder på stribe i Europa

De tårnhøje temperaturer under den igangværende hedebølge når nye niveauer i flere lande.

Onsdag er der således blevet slået temperaturrekord for juni i Storbritannien med 36,1 grad celsius i det sydlige England.

Det melder den britiske vejrtjeneste Met Office ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Temperaturen er blevet målt i Gosport tæt på byen Portsmouth og overstiger den hidtidige junirekord på 35,6 grader sat i 1956.

Også i den franske hovedstad, Paris, er der onsdag blevet slået junirekord. Her er der målt 40,9 grader celsius i Paris-Longchamp.

Hedebølgen har de seneste dage præget store dele af Europa.

I Spanien førte den mandag og tirsdag til rekorder for juni. Her var der tale om rekorder i den daglige gennemsnitstemperatur.

Og onsdag er den varmeste dag nogensinde registreret i Frankrig, oplyser den nationale vejrtjeneste ifølge nyhedsbureauet AFP.

Den vurdering er baseret på den nationale temperaturindikator, som onsdag er nået op på 30 grader celsius ifølge foreløbige målinger. Den er et gennemsnit af dag- og nattemperaturer på tværs af 30 målestationer.

Tirsdag, som også var rekord, var indikatoren på 29,8 grader celsius.

I Frankrig har varmen blandt andet ført til skolelukninger, aflyste tog og forkortede åbningstider ved seværdigheder. Herudover medfører hedebølger en overdødelighed, som især rammer ældre og kronisk syge.

Og mindst 48 er druknet i Frankrig, da langt flere end normalt forsøger at køle sig ned i vandet.

Onsdag ventes i alt 94 millioner mennesker i Europa at opleve temperaturer på over 35 grader celsius. Det viser beregninger fra nyhedsbureauet AFP.

Det er et godt stykke over ti procent af kontinentets befolkning. De fleste af dem befinder sig i Frankrig og Spanien.

Hedebølgen i Europa har været værre end, hvad visse prognoser havde spået.

Jim Skea, som er formand for FN’s Klimapanel, IPCC, siger ifølge AFP, at det ikke kan anfægtes, at kontinentet i fremtiden vil blive ramt af mere ekstremt vejr.

– Det er uundgåeligt, at vi kommer til at opleve mere af det, vi har set i løbet af de seneste dage, siger han.

Hedebølgen kommer, efter at der også i foråret er blevet slået varmerekorder flere steder i Europa. I Frankrig, England, Wales og Norge oplevede man de hidtil højeste gennemsnitstemperaturer for forårsmånederne.

Onsdag er den varmeste dag nogensinde registreret i Frankrig, oplyser den nationale vejrtjeneste ifølge nyhedsbureauet AFP.

Den vurdering er baseret på den nationale temperaturindikator, som onsdag er nået op på 30 grader celsius. Den er et gennemsnit af dag- og nattemperaturer på tværs af 30 målestationer.

Tirsdag var indikatoren på 29,8 grader celsius.

Anne Linnets ulovlige hegn og hæk ved Københavns Havn skal fjernes

Musikeren Anne Linnet skal fjerne et hegn og en hæk ved sin bolig på Holmen i København. Indhegningen og en aflåst port forhindrer nemlig offentligheden i at gå frit langs vandet. Det fremgår af en afgørelse fra Planklagenævnet, som giver Københavns Kommune medhold i sagen. Det skriver TV 2 Kosmopol. Anne Linnet har tidligere forklaret, at hun fik tilladelse til indhegningen for mange år siden. Men ifølge TV 2 Kosmopol har hun ikke kunnet dokumentere det. Nævnets afgørelse er endelig, og hegnet skal derfor ned nu.

To biler med studenter i er taget i vanvidskørsel

To biler med studenter er onsdag blevet standset, og førerne er nu sigtet for vanvidskørsel. Det skete i Ringsted, hvor borgere anmeldte, at studenterne hang ud af bilernes vinduer. Det skriver Midt- og Vestsjællands Politi på tjenesten Politi Update. Politiet har beslaglagt bilerne, og passagererne er sigtet for ikke at bruge sikkerhedssele. Selv i sager, hvor der ikke er tale om høj fart eller alkohol, kan der være tale om vanvidskørsel, hvis kørslen er særligt hensynsløs.

Ritzaus planer for nyheder onsdag og torsdag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/program

INFO: Den planlagte Net version af historien “Myndighed har bremset pars ønske om at få barn” udgår.

Det har ikke været muligt for Ritzau at få oplyst dommens resultat..

Spørgsmål til det udgåede programpunkt kan rettes til Ritzaus nyhedsredaktør på 33 30 04 10

Anne Linnets ulovlige hegn og hæk ved Københavns Havn skal fjernes

Musikeren Anne Linnet skal fjerne den indhegning, hun har sat op ud til havnefronten på Holmen i København, hvor hun har en bolig, fordi den “på markant måde bryder med offentlighedens adgang langs vandarealerne”.

Anne Linnet skal derfor fjerne det hegn og den hæk, hun har opsat, så alle uhindret kan få adgang.

Det fremgår af en afgørelse, som TV 2 Kosmopol har fået via en aktindsigt fra Planklagenævnet, der har givet Københavns Kommune medhold i sagen.

I afgørelsen lægger Planklagenævnet også vægt på kommunens ret og interesse i at håndhæve bestemmelserne i lokalplanen, som sikrer offentlighedens adgang langs vandarealerne, skriver TV 2 Kosmopol.

En hedebølge står for døren, og det får Ældre Sagen til at opfordre til, at man holder godt øje med ældre familiemedlemmer og naboer.

Ældre er især i risiko for at blive dehydreret, fortæller Mirjana Saabye, der er chefkonsulent i Ældre Sagen.

– Når der er meget høje temperaturer, kan det ramme særligt ældre mennesker med kroniske sygdomme. Det handler om, at man som ældre risikerer ikke at kunne mærke tørst, når kroppen mangler væske.

Olieprisen er nu under niveauet fra før Iran-krigen

Aftalen mellem USA og Iran, der skal sikre olietankere fri passage i Hormuz-strædet, ser ud til at have haft en positiv indflydelse på olieprisen.

Ifølge Frank Øland, der er chefstrateg i Danske Bank, handles den europæiske Brent-olie lige nu til 74 dollar for en tønde.

Det er første gang, at prisen er under niveauet, som olien blev handlet til inden USA og Israels angreb på Iran.

– Det kraftige fald i olieprisen understreger, at oliemarkedet tror på, at Hormuz-strædet snart er fuldt genåbnet, og at der kommer en permanent fredsaftale, vurderer chefstrategen.

Olieprisen var en overgang oppe over 120 dollar for en tønde, og mange frygtede, at den ville blive endnu højere.

På den baggrund kalder Frank Øland det en “kæmpe lettelse”, at den nu befinder sig på et helt andet niveau.

– Global økonomi har ikke taget alvorlig skade af olieprischokket. Olieprischokket har været så behersket og kortvarigt, at det ikke har kunnet afspore det stærke økonomiske opsving, vurderer han.

Høje oliepriser skader økonomien, fordi det blandt andet øger husholdningernes udgifter til benzin og anden energi.

Dermed har de ikke råd til at forbruge lige så mange andre varer, som de ellers ville, og det svækker den økonomiske aktivitet.

Den dyre olie rammer også mange produktions- og transportvirksomheder, hvis omkostninger stiger.

Det fører til højere priser på varer og tjenester, som igen er med til at suge købekraft ud af forbrugerne.

Ifølge Frank Øland har den gennemsnitlige oliepris de seneste 20 år heddet 104 dollar, hvis man korrigerer for inflation.

I en større sag om falske dokumenter til huslån for millioner af kroner er en af de sigtede mænd nu tilsyneladende klar til at tilstå.

Det fremgår af en såkaldt retsmødebegæring, som National enhed for Særlig Kriminalitet har givet Ritzau aktindsigt i.

Sagen handler om blandt andet forfalskede lønsedler og årsopgørelser. Det grove bedrageri og dokumentfalsk løber op i cirka 24 millioner kroner.

Ny forening og pris skal føre Peter Lund Madsens virke videre

Familie og venner til den afdøde psykiater Peter Lund Madsen har stiftet en ny forening. Den skal føre hans arbejde med at udbrede viden om menneskehjernen videre. Det oplyser stifterne i en pressemeddelelse. Foreningen vil blandt andet uddele en årlig pris. Den skal gå til personer eller organisationer, der bidrager til forståelsen af menneskets sind. Ifølge bestyrelsesleder Freja Boysen var Peter Lund Madsen optaget af at se mennesket før diagnosen. Og det er netop det arbejde, foreningen nu vil støtte. Prisen bliver uddelt første gang den 10. august. Det sker på etårsdagen for Peter Lund Madsens død.

Norsk SAS-strejke blandt hundredvis af ansatte er afværget

Parterne er nået til enighed i overenskomstforhandlinger for kabineansatte i den norske del af SAS.

Det skriver NRK onsdag.

Dermed undgås en strejke blandt hundredvis af ansatte. Den truede med at få konsekvenser for luftfarten, og flere afgange var allerede blevet aflyst ifølge flere medier.

Det er fagforeningerne Fellesforbundet og Parat samt arbejdsgiverorganisationen NHO Luftfart, der onsdag eftermiddag er blevet enige om en aftale.

Den skal nu sendes til afstemning hos Parat, hvor den skal godkendes.

Fristen for at nå til enighed var oprindelig sat til midnat mellem tirsdag og onsdag, men også onsdagen måtte tages i brug i forhandlingerne, der endte med at gå 15 timer over tid.

– Det har været en krævende mægling, men vi har fået et balanceret resultat, siger Dag-Einar Sivertsen, som er forhandlingsleder i Fellesforbundet, ifølge NTB.

Var det blevet til en strejke, var i alt 640 kabineansatte blevet taget ud.

Forhandlingerne handlede om løn, uforudsigelige arbejdstider samt det ansvar, som personalet har for sikkerheden om bord på flyene, har fagforeningerne meldt ud undervejs.

Dag-Einar Sivertsen siger, at aftalen sikrer medlemmerne øget købekraft, forskud på forældre- og plejepenge og en sikkerhedsordning.

Mayonnaise fra mærket ØGO tilbagekaldes efter fund af bakterier.

Produktet er solgt i Netto-forretninger i hele landet.

Det skriver producenten Dava Foods Ingredients i en pressemeddelelse.

Der er tale om ØGO mayonnaise, der er solgt i beholdere med 245 gram.

Partiet, der bliver tilbagekaldt, er mærket med lot-nummeret 010191 og bedst før-datoen 12.12.2026.

Ny forening og pris skal føre Peter Lund Madsens virke videre

Familie og venner til den afdøde læge, psykiater og mediepersonlighed Peter Lund Madsen har stiftet en forening, der skal drive og støtte initiativer i forlængelse af hans virke.

Det oplyser stifterne af Peter Lund Madsen Foreningen i en pressemeddelelse.

– De mange reaktioner, der fulgte efter Peters død, viser, at han efterlader et stort hul og et kæmpe savn hos både private og i faglige kredse; herunder hos de mange frivillige organisationer og miljøer, der har at gøre med mennesker i sårbare situationer, udtaler Peter Lund Madsens familie.

– Det rører os dybt, at så mange har vist deres interesse for foreningen. På den måde kan vi mindes Peter og støtte tiltag i forlængelse af hans værdier.

Derudover vil Peter Lund Madsen Foreningen årligt uddele en pris, der skal “hædre personer, fællesskaber eller organisationer, der med viden, varme og ordentlighed bidrager til forståelsen af mennesket og dets sind, og som gør det i en ånd præget af nysgerrighed, varme og ansvarlighed”.

Prisen uddeles første gang den 10. august – på etåret for Peter Lund Madsens død.

Han døde af en blodprop i hjertet som følge af svær forkalkning i kranspulsåren.

Han døde under et elmetræ på en bakke nær Tølløse, hvor han var faldet om på vej på cykel fra sit sommerhus på Sejerø til København.

Han blev 65 år.

Frederiksberg Kommune politianmelder DF-folketingsmedlem efter foto

Frederiksberg Kommune har politianmeldt folketingsmedlem Allan Feldt (DF), efter at han fotograferede en pædagog og en flok børn på en daginstitutions legeplads på Frederiksberg.

Det oplyser kommunen onsdag til Jyllands-Posten.

– Forvaltningen har valgt at politianmelde episoden, meddeler kommunen.

Allan Feldt blev heftigt kritiseret fra mange sider, efter at han søndag i sidste uge lagde billedet op af pædagogen, der bar hijab, muslimsk tørklæde, og stod med en telefon i hånden.

– Måske er hun ved at sende penge hjem til sit muslimske hjemland?, skrev han i opslaget på X, som han senere valgte at slette.

Allan Feldt undskyldte senere sin adfærd, da kritikken begyndte at vælte ned over ham.

– Det, han skriver, er jo rablende vanvittigt, skrev gruppeformand Mette Abildgaard (K) på Facebook.

– Tænk at udskamme det, der virker til at være en tilfældig, uskyldig pædagog, han har passeret på sin vej, skrev hun.

Borgmester i Frederiksberg Kommune Michael Vindfeldt (S) lægger heller ikke fingrene imellem i sin kritik af Allan Feldt.

– Jeg kan kun tage afstand fra den måde at hænge medarbejdere ud på. Det er fordomsfuldt, dumt og uacceptabelt. Jeg kan dog konstatere, at den pågældende politiker også har undskyldt og trukket opslaget tilbage.

– Det er det helt rigtige at gøre. Lige nu fokuserer vi på at tage godt hånd om medarbejderne i daginstitutionen, for de er noget rystede efter episoden, siger Michael Vindfeldt i en skriftlig udtalelse til Jyllands-Posten.

Tre jurister har over for Jyllands-Posten – inden politianmeldelsen blev kendt – vurderet, at Allan Feldt godt kan blive dømt i en retssag.

Allan Feldt skriver i en sms til Ekstra Bladet onsdag, at han “undskylder meget”.

– Jeg må tage straffen og betale bøden, hvis jeg idømmes en sådan, skriver han.

Ritzau forsøger også at få en kommentar fra DF-politikeren.

INFO: Den planlagte Net version af historien “Straffesag mod varmeværk på Lolland” udgår.

Sagen er ikke blevet behandlet tirsdag og onsdag i landsretten, da sagen tidligere i juni blev sendt til omberammelse. Nye datoer for retssagen er ikke fastlagt endnu..

Spørgsmål til det udgåede programpunkt kan rettes til Ritzaus nyhedsredaktør på 33 30 04 10

Ekstraregning venter skatteskyldnere efter 1. juli

Var der røde tal på ens årsopgørelse for 2025, skal man betale restskatten tilbage senest 1. juli, hvis man vil undgå, at der ryger et ekstra tillæg på 5,7 procent oveni.

Det minder Skattestyrelsen de omkring 590.000 borgere, der per 1. juni endnu ikke har betalt restskat tilbage for 2025, om onsdag eftermiddag.

– Hvis man har mulighed for det, er det fornuftigt rent økonomisk at få restskatten ud af verden senest den 1. juli, understreger Skattestyrelsens underdirektør, Ulrick Junge, i en pressemeddelelse og konkretiserer, hvor meget man kan undgå at skulle betale i tillæg.

– Har man for eksempel en restskat på 10.000 kroner, vil der være godt 500 kroner at spare.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]