18. jun. 2025 - 16:16

Minister fastholder årskarakter og bebuder forsøg med kunstig intelligens




Børne- og undervisningsminister, Mattias Tesfaye (S), har ikke tænkt sig at afskaffe skriftlige årskarakterer på gymnasierne.

Rektor på Roskilde Gymnasium Henrik Nevers har ellers foreslået at skrotte årskarakterer i en tid med udbredt brug af kunstig intelligens.

Årskarakterer er ikke “retvisende” og “troværdige”, fordi mange elever tyr til at bruge kunstig intelligens i opgaveskrivningen derhjemme, siger rektoren til Berlingske.

Ministeren siger, at han deler rektorens “diagnose”, men mener, at afskaffelsen af årskarakterer er den “forkerte medicin”.

– Jeg vil gerne fastholde årskarakterer for elevernes skriftlige arbejde.

– Men til gengæld tror jeg, at vi kommer til at indrette det skriftlige arbejde anderledes, så det i højere grad udføres på skolen end derhjemme, siger Mattias Tesfaye til Ritzau.

Han fortæller, at han er inspireret af erfaringer fra Herning Gymnasium.

– Her har man sagt, at man ikke får karakterer for det skriftlige hjemmearbejde, men feedback. Så har man ikke på samme måde et incitament til at bruge kunstig intelligens.

– Så har de til gengæld skriftlige prøver på skolen, der ligger til grund for årskaraktererne (på Herning Gymnasium, red.), siger Mattias Tesfaye.

Danske Gymnasiers formand, Maja Bødtcher-Hansen, mener ligesom ministeren, at det vil være “forhastet” helt at afskaffe årskarakterer.

Men rektoren på Frederiksberg Gymnasium erklærer sig åben over for, at man kan gøre det i visse fag og beholde dem i andre.

Hun efterlyser samtidig forsøg ude på gymnasierne, hvor man afprøver kunstig intelligens i forskellige former for eksamener.

Her sparker hun ifølge Mattias Tesfaye en åben dør ind.

– Allerede fra næste skoleår sætter vi fire forskellige forsøg i gang på en række gymnasier.

– Der kommer nogle gymnasier, hvor vi integrerer kunstig intelligens i nogle fag, og så kommer der andre, hvor det bliver “spids blyanten og formuler dig fuldstændig uden adgang til digitale hjælpemidler”.

– Men begge eksamensformer skal være testet af, før vi ruller det ud over hele sektoren.

Nok løber udviklingen hurtig, men man skal ifølge ministeren ikke forhaste sig:

– Jeg ved godt, at vi er i et våbenkapløb med den teknologiske udvikling, men det gør ikke noget, at skolen er lidt konservativ og gør tingene grundigt, så vi ikke træffer forhastede beslutninger i de her år, siger Mattias Tesfaye.