Det kan mærkes i Københavns Lufthavn, at appetitten på flyrejser bliver ved med at vokse.
I maj strøg næsten 2,9 millioner passagerer igennem lufthavnens terminaler, oplyser den i en ny opgørelse.
Det svarer til en stigning på fem procent sammenlignet med den tilsvarende måned sidste år.
En del af forklaringen skal findes i, at der er langt flere, som bruger Københavns Lufthavn som mellemstation.
I årets femte måned gjaldt det for 650.000 passagerer, hvilket var 23 procent flere end i samme måned sidste år.
Udviklingen glæder Peter Krogsgaard, der er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
– Vi er meget tilfredse med udviklingen, som betyder, vi slår vores position fast som Nordeuropas største trafikknudepunkt. Mere end hver femte rejsende, der kommer gennem Københavns Lufthavn, er i transfer og på vej videre ud i verden, siger han.
– Det skyldes primært, at SAS har valgt at samle en stor del af sin trafik i København og gøre Københavns Lufthavn til sin globale hub.
Ni ud af ti af de såkaldte transferpassagerer kommer via København med et SAS-fly fra blandt andet Norge, Sverige, USA, Tyskland og resten af Danmark.
Mens lufthavnen tygger lidt på trafiktallene for maj, ser den på samme tid ind i årets travleste periode, som man for alvor tager hul på om få uger.
– Vi forventer, at op mod 9,5 millioner passagerer skal gennem terminalerne i de tre sommermåneder. Vi har forberedt os godt, så vi er klar til at tage imod de mange gæster, siger Peter Krogsgaard.
– Der vil dog være tidspunkter på de mest travle dage, hvor der kan opstå ventetid, så det gælder om at pakke lidt ekstra tålmodighed sammen med det gode feriehumør.
Lufthavnen anbefaler, at rejsende, som skal til en europæisk destination inden for Schengen-området, møder op to timer inden afgang.
Hvis man skal uden for Schengen-området, lyder anbefalingen på tre timer.
Også i Aarhus Airport er der fremgang i passagertallet. Den østjyske lufthavn havde i maj måned seks procent flere passagerer end i samme måned sidste år, og her er SAS også en af forklaringerne.
Selskabet har indsat større fly mellem Danmarks to største byer og har tilpasset afgangstiderne i København, så transferpassagerer fra Aarhus får mindre ventetid, inden de skal videre ud i verden.
Administrerende direktør Lotta Sandgaard tror desuden, at der er potentiale til langt flere afgange, hvis der bliver tilført mere kapacitet.
– Vi kunne med lethed sende flere gæster ud at rejse, hvis der var flere billetter i salg.
– Manglen på flykapacitet præger stadig det internationale billede, og vi glæder os meget til, at flyselskaberne får de nye fly, de har bestilt, så vi kan imødekomme østjydernes rejselyst, siger hun.