Forsikringskoncernen Alm. Brand Group, der foruden Alm. Brand også omfatter Codan Forsikring, havde et godt 2. kvartal.
Det siger regnskabstallene, der er offentliggjort torsdag morgen.
De viser et overskud før skat på 338 millioner kroner mod et underskud på 227 millioner kroner i samme periode sidste år.
En af hovedårsagerne til fremgangen er en forbedring af det forsikringstekniske resultat. Det steg fra 378 millioner kroner til 507 millioner kroner.
Det skyldes til dels erhvervsforrentning, hvor man blandt andet på energiforretningen har undgået større skader.
Forsikringsindtægterne steg fra 2,4 milliarder kroner til 2,9 milliarder. Det skyldes, at opkøbet af Codan først i dette kvartal slår endeligt igennem i regnskabsbøgerne.
Fusionen af de to selskaber forløber efter planen – og er på visse punkter endda en smule forud, fortæller administrerende direktør Rasmus Werner Nielsen.
– Især skadesområdet har formået at optimere arbejdsgangene hurtigere end ventet. Vi gennemførte lige før sommer en vellykket integration af vores interne it-systemer, så alle medarbejdere nu er på samme platform, siger han i en kommentar til regnskabet.
Det er forventningen, at fusionen vil være fuldt indfaset i 2025. Det er dog kun på de indre linjer, at forskellen vil kunne mærkes.
Koncernens nuværende brands, som foruden Alm. Brand også tæller blandt andet Codan og Privatsikring, vil blive videreført som hidtil.
Efter kvartalets afslutning har Danmark og resten af Europa været plaget af voldsomt vejr med både storm og masser af regn. Det kommer dog ikke til at betyde det store for regnskabet for tredje kvartal.
– Det er rigtigt, at stormen Hans gav anledning til rigtigt mange opkald fra kunder og rigtigt mange sager. Men tager man summen af kardemommen rent økonomisk, så er det ikke noget, der ryster en virksomhed af vores størrelse.
– Det vigtige for os er, at kunderne oplever, at vi er der for dem, og det har også været tilfældet sommeren over, hvor vi også havde mange kunder i Italien og Grækenland, der havde brug for hjælp, siger Rasmus Werner Nielsen.
Alm. Brand Group venter et resultat før skat for hele 2023 eksklusive særomkostninger på mellem 1525 og 1625 millioner kroner.