Arla skruer op for sin produktion af flødeost på sit mejeri i Holstebro.
I alt vil mejerikoncernen udvide med 6500 kvadratmeter og 50 nye fuldtidsmedarbejdere.
Den samlede investering løber op i 440 millioner kroner.
Det skriver Arla i en pressemeddelelse.
Ifølge mejerikoncernen er der vækst i salget af flødeost på globalt plan. Derfor er der brug for øget produktionskapacitet for blandt andet Arlas Buko-brand.
– Vi har en meget stærk position i mange markeder i flødeost-kategorien, og med fortsat vækst i markedet er der behov for nye investeringer, siger Arlas landedirektør i Danmark, Henrik Lilballe Hansen, i pressemeddelelsen.
Der produceres hvert år omkring 119.000 ton flødeost på Arlas mejeri i Holstebro. Med udvidelsen vil der årligt blive produceret yderligere 16.400 ton flødeost, oplyser Arla.
Desuden produceres der også omkring 155.000 ton smør og smørbare produkter som Lurpak og Kærgården på mejeriet.
Udvidelsen af mejeriet forventes at være klar til brug i januar 2028, lyder det.
De 6500 nye kvadratmeter vil være fordelt på blandt andet en ny kontorbygning, mere lagerkapacitet og to nye produktionslinjer.
Arla står blandt andet bag mærkerne Lurpak, Buko, Puck og Cheasy.
Andelsmejeriet står over for en fusion med det tyske andelsmejeri DMK Group.
Fusionen vil skabe Europas største andelsmejerikoncern, som vil være ejet af 12.000 landmænd og omsætte for omkring 19 milliarder euro, svarende til 142 milliarder kroner.
Tidligere i juni oplyste Arla, at andelshaverne i de to koncerner havde stemt for den planlagte fusion.
Den planlagte fusion mangler dog fortsat den endelige godkendelse af konkurrencemyndighederne. Myndighedernes behandling af sagen ventes ifølge Arla afsluttet i første kvartal af 2026.