17. aug. 2024 - 12:47

Landdistrikter savner flere kommuner på fradragsliste til studerende

Arkivfoto


Regeringen vil med et nyt forslag give kørselsfradrag til studerende på SU i 25 yderkommuner.

Det skal til for at støtte unge studerende, der ønsker at blive boende i deres lokalområde, når de skal pendle frem og tilbage til studiet.

Landdistrikternes Fællesråd ser positivt på forslaget, men man savner en udvidelse af listen ud over de 25 af landets kommuner, som forslaget gælder for.

Det fastslår formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.

– Det kunne godt være, at man lige skulle genbesøge listen, for at se om alle relevante kommuner er med, siger formanden.

– Vi har tidligere påpeget, om det egentlig er de rette kommuner, der er med, og om man måske har glemt nogle.

Et konkret eksempel findes ifølge Steffen Damsgaard, i den nordvestlige del af Jylland.

Struer Kommune er en del af fællesskabet, men nabokommunen Lemvig er ikke.

Det er til trods for, at Lemvig ligger “længere væk end Struer”.

Ifølge formanden er der også et par andre eksempler på områder i Danmark, der bliver overset i lovforslaget, som organisationen ellers bakker op om.

– Forslaget handler jo om at tilgodese de steder, hvor der oftest er længst til de nærmeste og større studiemiljøer, siger Steffen Damsgaard.

På listen over kommuner finder man blandt andet kommuner som Frederikshavn og Hjørring i det nordjyske, og Sønderborg og Svendborg i det sydjyske.

Lolland og Langeland er også med i de 25 kommuner.

I dag kan du få kørselsfradrag, hvis du har mindst 12 kilometer til din arbejdsplads.

Kørselsfradraget gælder for alle typer lønnet arbejde og er i dag ikke tilgængeligt for personer på SU. Hvilket konkret fradrag man kan få, vil afhænge af, hvor langt man pendler.

Tilbuddet skal gælde både for studerende på videregående uddannelser og ungdomsuddannelser.

Steffen Damsgaard og Landdistrikternes Fællesråd bakker generelt op om forslaget.

– Vi synes, at det er et godt forslag. Det at arbejde med økonomiske motivationer vil givetvis få en betydning for nogle, siger Damsgaard.

– Med forslaget bliver de unge ikke straffet lige så meget rent økonomisk, og det mindsker den økonomiske byrde til transporten.