Synes du, at MitID er en dårlig idé? Så er du bestemt ikke alene.
En undersøgelse fra Rambøll og Dansk IT viser, at 26 procent synes, at MitID er en dårlig løsning i forhold til at kommunikere med stat, region og kommune, med banken og meget andet, som er koblet op på MitID.
32 procent synes, at MitID er en god løsning, mens 42 procent synes, at MitID er en nogenlunde løsning.
“Det er ikke overraskende, at noget nyt ikke er elsket fra dag ét, for al forandring er svær. Men det er nogle ret markante tal,” siger Asger Højen Danielsen, direktør ved Rambøll Management Consulting, til Ritzaus Bureau.
“Det er cirka halvt så mange, der vurderer den (MitID, red.) som god, som når vi har spurgt, om folk kan lide løsninger som sundhed.dk eller Min Læge,” siger Asger Højen Danielsen.
LÆS OGSÅ: Se billederne: Vinterens første sne er kommet til Danmark
Forgængeren NemID var betydeligt mere populær.
“Tidligere med NemID krævede det et papkort og ikke ret meget it derhjemme. I dag tager man afsæt i, at verden er en anden, og det betyder, at for dem, der ikke har en telefon, eller for dem, der finder teknologi svært, bliver det sværere,” siger Asger Højen Danielsen.
Der er ingen tvivl om, at det især er de ældre borgere, der er utilfredse. Men MitID har også haft en hel del børnesygdomme. Det betød, at den endelige overgang fra NemID til MitID først kom 31. oktober i år. Meningen var oprindeligt, at det skulle have været tidligere i år.
Asger Højen Danielsen mener, at myndighederne i fremtiden skal teste mere og bedre, når de laver ny teknologi, som er helt nødvendig for borgerne.
“Der må vi teste løsningerne, kommunikationen og hjælpevejledningerne rigtig godt og sikre os, at vi har testet brugsscenarierne helt ud i yderste instans, så alle kan komme med over relativt gelinde,” siger han.