Hvis streamingtjenesten Disney+ skal være en forretning i vækst, skal der slås ned på delingen af kodeord.
Sådan lyder det fra Disneys topchef, Bob Iger, i et interview på den amerikanske nyhedskanal CNBC.
Her nævner Bob Iger flere tiltag, der skal give flere kunder i butikken og sikre vækst hos streamingplatformen.
Et af tiltagene er at få folk til at stoppe med at dele deres kodeord til Disney+ med folk uden for deres husstand.
– I juni kommer vi med vores første egentlige udfald mod deling af kodeord. Det vil være i nogle få lande og markeder til at starte med, men så vil der være en fuld udrulning i september, siger Bob Iger.
Han kommer ikke nærmere ind på, hvilke lande og områder der i første omgang er tale om.
Han går heller ikke i detaljer med, hvordan der konkret skal slås ned på delingen af kodeord.
Meldingen fra Disney kommer, efter at konkurrenten Netflix i 2023 besluttede sig for at sætte ind over for brugere, der deler én konto mellem flere husstande.
Tiltaget har tilsyneladende givet pote for Netflix, som i 2023 havde en tilgang på knap 30 millioner brugere på trods af prisstigninger.
I januar 2024 havde streamingtjenesten i alt 260 millioner abonnenter på verdensplan.
På det tidspunkt havde Disney+ omkring 150 millioner betalende brugere.
Disney-chefen Bob Iger siger ikke noget om, hvorvidt det nye tiltag er inspireret af Netflix.
Han roser dog streaminggiganten.
– Netflix er guldstandarden inden for streaming. De har gjort et fænomenalt stykke arbejde i flere forskellige retninger. Jeg har stor respekt for det, de har opnået.
– Hvis vi kan opnå, hvad de har opnået, vil det være storartet, siger Bob Iger.
Han fortæller videre, at der blandt andet skal skæres ned på markedsføring af Disney+.
Desuden skal der laves forbedringer af den algoritme, der kommer med forslag til film og serier baseret på, hvad brugeren har set på platformen.