Det er den rigtige beslutning, at dagligvarekoncernen Coop vælger at beholde navnene på butikskæderne SuperBrugsen og Kvickly.
Det mener Bruno Christensen, der er selvstændig konsulent inden for detailhandel.
– Navneskiftet har voldt problemer. Det har skabt uro ude i butikkerne, og der har været en modstand mod hele implementeringen.
– Derfor er det helt rigtigt, at man skrotter den tanke og beholder de navne, der har fungeret, siger han.
Coop har fredag meddelt, at man sløjfer planerne om et etablere en ny, stor butikskæde, der efter planen skulle have gået under navnet “Coop”.
SuperBrugsens og Kvicklys butikker skulle have indgået i den samlede butikskæde. I stedet får butikkerne nu lov til at beholde de allerede eksisterende navne.
– Vores erfaringer viser, at kunderne foretrækker SuperBrugsen og Kvickly. Det tager vi konsekvensen af og sætter nu fuld fokus på vores kendte brands, sagde topchef i Coop Kræn Østergaard Nielsen tidligere fredag i en pressemeddelelse.
Beslutningen vil ifølge Bruno Christensen være en glædelig nyhed for både butikkerne og kunderne.
– Butikkerne er glade for det, og kunderne vil være ellevilde over det. De mennesker, der handler i SuperBrugsen, identificerer sig med butikken, siger han.
Dorte Wimmer, der er direktør i rådgivningsvirksomheden Retail Institute Scandinavia, er enig i, at det er den rigtige beslutning.
– Selve navnet “Coop” har ikke lige så positive associationer, som blandt andet SuperBrugsen, der har et rigtig stærkt brand, så jeg synes, at det er helt rigtigt at holde fast i navnene, siger hun.
Coop har fredag også meddelt, at det har indgået en aftale med energiselskabet OK. Dermed skal energiselskabet overtage halvdelen af Coop med en stor pengeindsprøjtning.
Aftalen skal sikre ro om Coops økonomi. Selskabet havde i 2022 et rekordstort underskud på 628 millioner kroner.
Beslutningen om at skrotte butikskæden “Coop” vil ifølge Dorte Wimmer også betyde, at Coop slipper for at bruge en masse penge på at opbygge et nyt brand.
– Det koster sindssygt mange penge, at opbygge et nyt brand og udrulle et nyt koncept, siger hun.
– Så nu kan Coop få noget frihed til at komme på plads i markedet og tænke lidt mere langsigtet. Det synes jeg, der har manglet det sidste stykke tid.