Københavns Lufthavne fordobler omsætningen og får første overskud i løbet af et år siden før corona.
Resultatet i 2022 ender på 207 millioner kroner, viser regnskabet.
Væksten skyldes især, at flypassagererne i høj grad er vendt tilbage til lufthavnen. I 2022 steg antallet af passagerer med 141 procent sammenlignet med året før.
Der mangler stadig lidt, før passagertallet er tilbage på samme niveau som før corona. I slutningen af 2022 var omkring otte ud af ti passagerer vendt tilbage, skriver Københavns Lufthavne i regnskabet.
Det afspejler sig i omsætningen, som endte på 3,5 milliarder kroner. Det er omkring 19 procent under 2019, som var det sidste hele år inden covid-19.
I år forventer Københavns Lufthavne, at omsætningen vil vokse yderligere ti procent. Det hænger især sammen med, at den forventer, at passagertallet også vil vokse og i løbet af året overstige 25 millioner.
Dette er dog forbundet med væsentlig usikkerhed i forhold til både høj inflation, store udsving i energipriser og geopolitiske forhold, skriver Københavns Lufthavne.
Hvis passagertallet når 25 millioner, forventer selskabet et resultat før skat på mellem 150 og 200 millioner kroner.
Det er især det stigende renteniveau, der er skyld i den lavere forventede indtjening. Det forklarer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, og som følger luftfartsbranchen tæt.
– I løbet af corona har man haft store tab, og det betyder, at gælden er steget. Nu er renterne steget markant, og det bliver dyrt for Københavns Lufthavne, siger han.
Jacob Pedersen vurderer, at de stigende renter vil koste selskabet et trecifret millionbeløb i øgede omkostninger i løbet af 2023.
I løbet af sidste år var der 22,1 million flypassagerer gennem Københavns Lufthavn. I 2019 var der over 30 millioner passagerer gennem lufthavnen.
I Københavns Lufthavn i Kastrup er det fortsat SAS, der er det største flyselskab målt på antallet af passagerer. Selskabet står for 28 procent af det samlede antal, hvilket er det samme som i 2021.
Lavprisselskabet Norwegian øgede sin andel af passagererne fra 12 til 16 procent og er fortsat det næststørste flyselskab i lufthavnen.
Københavns Lufthavne ejer både lufthavnen i Kastrup og Roskilde Lufthavn.