TV 2 vil have fat i de unge tv-seere ved at nedlægge kanalen Zulu og slå den sammen med ungdomstilbuddet Echo.
TV 2 Zulu, der har eksisteret siden 2000, nedlægges og bliver en del af et nyt ungdomskoncept. Det kommer til at gå under navnet TV 2 Echo.
Det skriver TV 2 i en pressemeddelelse tirsdag formiddag.
Det nye koncept sigter særligt efter at fange opmærksomheden fra de 20-30-årige, lyder det i meddelelsen.
– Det er en helt central opgave for os at blive ved med at være relevante for de mere end 800.000 danskere, der er mellem 20 og 30 år, siger TV 2’s indholdsdirektør, Lotte Lindegaard.
– Vi skal sikre, at vi er med til at starte samtaler, skabe nysgerrighed og inspiration med en styrket tilstedeværelse der, hvor målgruppen befinder sig, lyder det videre.
TV 2 Echo har siden 2018 forsøgt at skabe indhold til unge mennesker. Det er særligt sket gennem et indholdsunivers på sociale medier.
Men nu bliver det altså også til en tv-kanal.
Ifølge Lotte Lindegaard har Zulu repræsenteret det originale i mange år og leveret både underholdning og store begivenheder.
– Zulu har dog ikke længere den relevans hos målgruppen, som den havde i brandets ungdom, og derfor er tiden nu kommet til at gøre noget nyt, siger hun videre.
I de første år af Zulus levetid var kanalen kendt for at sende danske tv-serier, der havde en mere bramfri tilgang til sproget i tv-produktioner.
Det skete blandt andet ved at sende serier som “Langt fra Las Vegas” og “Klovn”, som har Casper Christensen og Frank Hvam i hovedrollerne.
Den nye ungdomssatsning rulles helt ud 27. marts, hvor sammenlægningen officielt træder i kraft.
TV 2 Echo vil fortsætte med at udkomme bredt via flere kanaler. Det gælder både tv og på diverse kanaler på nettet.
– Når vi samler to indholdsbrands, er det med ambitionen om at skabe et bredere og mere dynamisk indholdstilbud. Echos programtemaer bredes ud i flere fortællinger og formater på sociale medier samt på tv2.dk, siger Lotte Lindegaard.
– Tv2.dk er der, hvor vi lige nu har allerbedst fat i målgruppen, så ved siden af TV 2 Echo intensiverer vi vores digitale nyhedsindsats over for dem.