A.P. Møller-Mærsk har forsøgt at undtage sin branche for at blive en del af en international aftale om en minimumsskat på 15 procent.
Det bekræfter selskabet over for DR.
– Vi var konkret bekymret for, hvordan de her regler ville blive implementeret, forklarer skattechef i Mærsk Mette Mellemgaard Jakobsen til mediet.
– Og vi havde en konkret bekymring om, at det ville skabe en øget konkurrenceforvridning.
EU godkendte i slutningen af sidste år en plan om implementeringen af en global minimumsskat for multinationale selskaber. Skatten skal træde i kraft i slutningen af næste år.
Rederibranchen endte med at blive undtaget for at være en del af aftalen.
I 2022 har Mærsk betalt tre procent i skat, hvilket svarer til i alt 6,3 milliarder kroner.
Onsdag har Mærsk præsenteret et rekordstort overskud på mere end 200 milliarder kroner. Derfor er diskussionen om selskabets skatteforhold blusset op igen.
Skattechefen kan godt forstå, at mange synes, at det ser underligt ud med så lav en skattebetaling, når der ligger milliarder på kistebunden.
Men hun mener også, at man skal have øje for, at der er tale om to exceptionelle år i rederibranchen.
DR har fået aktindsigt i dokumenter fra Skatteministeriet og Søfartsstyrelsen, hvor en del af selskabets arbejde mod en minimumsskat fremgår.
Mærsk er over for de to myndigheder blandt andet kommet med forslag til, hvad den bedste strategi kunne være for at undtage branchen for at blive en del af OECD-aftalen.
Mærsk bekræfter desuden, at man har holdt flere møder med de danske myndigheder i forbindelse med udarbejdelsen af aftalen.
Søren Skou, der var Mærsk-topchef indtil udgangen af 2022, har flere gange givet udtryk for, at man er villig til at skulle bidrage med mere skat. Men det skulle ske igennem en OECD-aftale, lød det.
Og det er en slående kontrast, mener Rasmus Corlin Christensen, der er forsker i international skat ved Copenhagen Business School.
– På den ene side støtter og arbejder man for globale løsninger – også for shippingbranchen – og det synes jeg, er en rigtig god idé.
– Men samtidig kan man se, at i hvert fald de globale reformer, der har været diskuteret de seneste år, dem har man ikke ønsket, at shippingbranchen skulle omfattes af, siger han til DR.