Fortnite, Minecraft, Roblox og Pokemon Go har alle det tilfælles, at spillene er populære blandt børn og unge og er spil, hvor man kan tilkøbe ekstra elementer.
Derudover er de også fire blandt i alt 17 spil, som Forbrugerrådet Tænk har anmeldt til Forbrugerombudsmanden for brud på markedsføringsloven.
Det skriver Forbrugerrådet Tænk.
Alle de 17 spil har såkaldte in-game buys, hvor spillerne kan købe elementer inde i spillet – for eksempel våben eller nye baner.
Men i stedet for at vise den faktiske pris for tilkøbet i kroner, viser spillene prisen i virtuelle valutaer. Herunder for eksempel Robux i spiller Roblox og PokéCoins i Pokémon Go.
Dermed er det svært for forbrugeren at regne ud, hvor mange penge, man bruger i spillene, lyder det fra Forbrugerrådet.
– Det er en form for manipulerende design, der ansporer til overforbrug, og det er især problematisk, fordi vi har at gøre med spil, som Fortnite, Minecraft og Roblox, der især henvender sig til børn, siger Uffe Rabe Krag, der er politisk chef i Forbrugerrådet Tænk, i nyheden.
Syv af de 17 anmeldte spil er anmeldt i samarbejde med en række europæiske forbrugerorganisationer.
– Det er uacceptabelt, at så stor en del af spilindustrien efter vores vurdering bryder loven og manipulerer børn og unge, lyder det fra Uffe Rabe Krag.
– Vi håber derfor at myndighederne griber ind. Spilvirksomhederne skal være gennemsigtige omkring priserne på deres produkter, så både børn og deres forældre har et klart overblik over, hvad de betaler for.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer samtidig forældre til at være opmærksomme på deres børns brug af spil og de økonomiske aspekter, der kan være forbundet med dem.