21. aug. 2024 - 18:41

Forbrugerråd får medhold i klage om influencers madreklamer til børn




Forbrugerrådet Tænk har fået medhold i en sag, hvor influenceren Alexander Husum har reklameret for burgerkæden The Burger Concept.

Det skriver DR.

Rådet har klaget over, at Alexander Husum, der ifølge forbrugerrådet har børn som en væsentlig del af sin målgruppe, har reklameret for fødevarer med højt fedt- og saltindhold.

Det har Forum for Fødevarereklamer givet dem medhold i. Reklamen bryder nemlig med fødevareindustriens kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn.

Det giver anledning til at udtale kritik, lyder det i afgørelsen.

I reklamekampagnen mellem Alexander Husum og The Burger Concept har Husum lavet sin egen burger med milkshake til og opfordrer sine følgere blandt andet på egne kanaler til at gå hen i butikken og bestille det.

– Forum for Fødevarereklamer vurderer også, at Alexander Husum har appel til børn, hvilket understreges af hans kommentar i youtube-reklamen om, at så er det nemmere at overtale mor og far til at man skal købe den (burgeren).

– Desuden har influenten selv oplyst, at han har en andel følgere, som er under 13 år, og dermed må betragtes som et medie, der delvist vil henvende sig til børn, står der i afgørelsen.

Ifølge fødevareindustriens kodeks skal der ikke reklameres for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt i medier målrettet børn under 13 år.

Alexander Husum er youtuber og influencer. Han er en af Danmarks største youtubere med 477.000 abonnenter. På Instagram har han 223.000 følgere.