Højere omkostninger til brændstof har gjort ondt på luftfartsselskabet Ryanair i tredje kvartal.
Selskabets regnskab for perioden viser, at overskuddet efter skat er faldet med 93 procent til 14,8 millioner euro.
Det svarer til godt 110 millioner kroner.
Det er sket, til trods for at omsætningen i samme omgang er vokset med 17 procent til 20 milliarder kroner.
Kigger man i stedet på den ni måneder lange periode som helhed, tegner der sig et lidt andet billede.
Det har nemlig været et regnskabsår med to ansigter.
I begyndelsen blev det således til overskud i milliardklassen, og selskabet kunne konstatere, at efterdønningerne fra coronaperioden nu endeligt var fortid.
Samlet set er omsætningen oppe med 26 procent, og overskuddet er vokset med 39 procent sammenlignet med de samme ni måneder året før.
Udviklingen i de seneste tre måneder har imidlertid fået Ryanair til at nedpræcisere forventningerne til hele sit skæve regnskabsår.
Nu regner selskabet med, at nettoresultatet lander i intervallet 1,85-1,95 milliarder euro. Før hed det 1,85-2,05 milliarder euro.
I regnskabet italesættes også de udfordringer, som luftfartsbranchen har haft med Boeings fly af typen 737 MAX 9.
Ryanair kalder problemerne “skuffende”.
Siden januar har 171 fly af denne type været ramt af et flyveforbud, efter et uheld 5. januar.
Ryanair har derfor været i gang med at udføre ekstra sikkerhedstjek på fly af denne type, som selskabet har fået leveret.
– Vi har noteret os kvalitetsforbedringer med færre leveringsfejl, lyder det i regnskabet.
– Men Boeing har mere arbejde at gøre for at forbedre kvaliteten og reducere leveringsforsinkelser, understreges det.