Salget af alkoholfri øl er næsten fordoblet de seneste ti år i Tyskland.
Det fremgår af tal fra Tysklands nationale statistikkontor, Destatis.
Sidste år blev der produceret 474 millioner liter i Tyskland. Det er lige knap dobbelt så meget som i 2012, hvor tallet lød på 242 millioner liter.
– Vi ser en kraftig stigning i efterspørgslen, siger Holger Eichele, der står i spidsen for Tysklands bryggeriforening.
Foreningen repræsenterer den tyske bryggeriindustri.
En undersøgelse fra det tyske Allensbach-institut viste sidste år, at alkoholfri øl stod for cirka syv procent af det samlede ølsalg i Tyskland.
Ifølge nyhedsbureauet AFP er det ikke længere et sjældent syn, at der bliver drukket alkoholfri øl i de berømte tyske Biergärten – ølhaver.
– Jeg kan godt lide smagen af øl, men det virker ikke fornuftigt altid at drikke det med alkohol, siger 40-årige Kathrin Achats, som AFP har talt med i en Biergarten i den tyske hovedstad, Berlin.
Alkoholfri øl kategoriseres i Tyskland som øl med en alkoholprocent på 0,5 eller mindre.
Et af de bryggerier, der med stor succes er hoppet på den alkoholfri ølvogn, er tyske BRLO, der producerer al sin øl i Berlin.
Bryggeriet begyndte at sælge alkoholfri øl under mærket Naked i 2017.
Salget er steget betragteligt siden da, og alene fra 2021 til 2022 steg salget med 60 procent. Det skriver AFP.
– Vores kunder har sat pris på den her øl siden dag et, siger Michael Lembke, der er en af bryggeriets ledere.
Salget af alkoholfri øl begyndte oprindeligt i 1970’erne. Dengang var det tiltænkt chauffører, gravide eller alkoholikere i behandling.
Siden da er alkoholfri øl dog blevet mere og mere udbredt på det generelle marked.
I Danmark viser tal fra Bryggeriforeningen, at også det danske salg af alkoholfri øl er vokset voldsomt.
I 2013 solgte foreningens medlemmer to millioner liter alkoholfri øl. Det var i 2022 steget til over syv millioner liter.